Nestašica čipova se nastavlja – procvat doživljava velnes, sport i preduzetništvo
Kompanija „Dilojt“ objavila je svoj izveštaj o očekivanim kretanjima u sektoru tehnologije, medija i komunikacija za 2022. godinu, koji uključuje i uticaj pandemije na trendove u tim oblastima.
Osnovna poruka je da nas kriza izazvana pandemijom primorava da ubrzano usvajamo tehnologije i da se sve više povezujemo u digitalnom svetu, a jedna od posledica je i sve veća potražnja za čipovima. Nestašica iz prošle preliće se i na ovu godinu, ali ne na sve vrste podjednako, pa će se vreme isporuka za neke čipove produžiti i na 2023. Veruje se da će investicione firme na globalnom nivou 2022. uložiti više od 6 milijardi dolara u startap kompanije za proizvodnju poluprovodnika.
Sve veća potreba za digitalnom povezanošću poboljšaće veću tražnju za 5G tehnologijom, ali još više za Wi-Fi 6, koja je jednostavnija za primenu. Ona se već sada prodaje u većoj meri, a očekuje se da ove godine to tržište bude teško 2,5 milijardi dolara dok bi 5G mreža mogla da se zaustavi na oko 1,5 milijardi.
Očekuje se i brzi rast nosivih, pokretnih velnes i zdravstvenih uređaja, čak 320 miliona isporučenih. Taj rast delom je izazvala pandemija, koja je naterala potrošače i proizvođače medicinskih sredstava da unaprede samostalno merenje zdravstvenih parametara. Njihov uticaj će biti još dominantniji, ako lekari budu uvereni u njihovu upotrebnu vrednost, a ljudi da su njihovi podaci bezbedni.
U ovoj godini „Dilojt“ očekuje i vrtoglavi rast nefungibilnih tokena, odnosno jedinstvenih digitalnih identifikatora, koji koriste blokčejn tehnologiju za evidenciju vlasništva nad medijima, a sada dopuštaju sportskim fanovima da pribave, a ne samo da vide, licencirane digitalne medije svojih omiljenih sportskih trenutaka. Veruje se da će taj proizvod generisati više od 2 milijarde dolara u transakcijama, što je dvostruko više nego 2021. godine.
Čak i tržište konzola za igre, koje slavi pola veka rekordnih prihoda, prema predviđanju „Dilojta“ ove godine će generisati 81 milijardu američkih dolara, što je 10 % više nego lane. „Očekuje se da će prihod po konzolnom igraču, kojih će do kraja godine biti 900 miliona, u proseku iznositi 92 dolara po osobi – što je znatno više od projektovanih 23 dolara po igraču na računaru i 50 dolara po igraču na mobilnom uređaju“, navodi se u izveštaju te konsultantske kuće.
Dodaju da se vodeći pružaoci striming usluga šire na globalnom nivou, dok nacionalne medijske kompanije pripremaju sopstvene domaće striming usluge, pa pojačana konkurencija stvara brojne mogućnosti izbora za potrošače. Posledica će biti ubrzani odliv kupaca, na nekim tržištima i do 30 %, dok će na globalnom planu najmanje 150 miliona plaćenih pretplata na video striming po zahtevu korisnika biti otkazano.