Connect with us

Zdravlje

Nanoplastika na vrhu lanca ishrane, da li treba da brinemo?

Pixabay

Najnovija studija pokazuje kako nanoplastika lako može na vrh lanca ishrane. Mikroplastike, uključujući i nanoplastiku, ima svugde oko nas, od najvećih dubina okeana, do najviših planina i najudaljenijih delova Antarktika. U hrani, vodi i vazduhu.

Nanoplastika iz zemljišta prvo dođe do biljaka, odatle se prenosi na insekte pa se dalje širi lancem ishrane.

Kao što je slučaj sa teškim metalima u okeanu, nanoplastika – plastične čestice manje od jednog mikrometra – postala je deo lanca ishrane. Deo te plastike se toliko usitnio, ali nije se razgradio, i taj nerazgrađeni deo završio je u zemlji.

Istraživači iz cele Evrope sa biologom Fazelom Monihom sa Univerziteta Istočne Finske na čelu, izmešali su sićušne čestice polistirena i polivinilhlorida od 250 nanometara sa zemljom u kojoj je posejana zelena salata.

Posle 14 dana, u zelenu salatu su stavili larve crne mušice, kojima su kasnije nahranili ribu čije stanje su pratili u laboratoriji.

Pošto je nanočestice teško detektovati zbog stalnih promena, istraživači su retki element gadolinijum ugradili u sićušnu plastiku kako bi lakše pratili njeno kretanje u lancu ishrane.

Rezultati su pokazali nanoplastiku u škrgama, jetri i crevima ribe, u ustima i crevima insekata kao i u listovima zelene salate.

Ali ne ponaša se sva plastika isto dok putuje kroz lanac ishrane: zelena salata je upila manje polistirena.

. Naši rezultati pokazuju da zelena salata apsorbuje nanoplastiku iz zemlje i prenosi je u lanac ishrane. Prisustvo sitnih čestica plastike u zemljištu moglo bi biti povezano sa potencijalnim zdravstvenim rizikom za biljojede i ljude ako se utvrdi da se ovi nalazi mogu odnositi i na druge biljke, useve i na polja – istakao je biolog Fazel Monih sa Univerziteta Istočne Finske.

Mikroplastike, uključujući i nanoplastiku, ima u svakom okruženju, od najdubljih okeanskih rovova do najviših planina i najudaljenijih delova Antarktika. Ima je u hrani, vodi i vazduhu.

Mikroplastika unosimo svakodnevno, ali nema potrebe da paničimo: u malim količinama nije opasna po zdravlje, ali visoki nivo koncentracije treba da nas zabrinu.

Mogu biti toksične kako kod biljaka, tako i kod beskičmenjaka i kičmenjaka.

 

(b.i)

Continue Reading
Advertisement Girl with a jacket
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Zdravlje

Tri brza i laka načina da smanjite stres: Ove tehnike možete da primenite i na poslu

Pixabay

Nemoguće je zaustaviti stres, ali možete da naučite kako da se sa njim nosite. Jedan od stresnih delova dana može da bude i onaj koji provodimo na poslu. Ipak, postoji efikasan metod koji će vam pomoći da sobom upravljate lakše.

Taj metod je svesnost. Kada se osećate uznemireno ili preopterećeno, znanje kako da vežbate da budete svesni i da koristite tu veštinu u svoju korist može da bude moćno sredstvo za smirivanje nervnog sistema, regulisanje emocija i pomeranje perspektive. „Održavanje svesnosti“ je veština i praksa koju možete da isporbate usred najstresnijeg radnog dana da biste se oslobodili stresa i ostali usredsređeni, prenosi Magazin sajta Novosti.

Tehnike koje smanjuju stres

Osnovno skeniranje tela

– Ako imate dodatnih 10 ili 15 minuta, preporučuje se tehnika poznata kao skeniranje tela – objašnjava stručnjak Skot Šut za Real Simple. Ova vežba se radi tako što postajete svesni različitih delova svog tela, kako se osećaju fizički, tako i kako se odnose na vašu neposrednu okolinu i šta osećate mentalno. Odvojite nekoliko minuta i udobno se smestite u svojoj stolici. Slobodno zatvorite oči ili ih držite otvorenim mekim fokusom. Postanite svesni dodirnih tačaka vašeg tela sa naslonom i sedištem vaše stolice, podom, vašom odećom – primećujući sve senzacije ili misli koje vam padaju na pamet. Počnite da obraćate pažnju na svoj dah, primećujući kvalitet svog disanja (brzo ili sporo, duboko ili plitko), fizičke osećaje vazduha koji ulazi i izlazi kroz vaše nozdrve.

Vizuelizacija

Ovo je još jedna tehnika svesnosti, apstraktnija je i zahteva malo mašte. Tehnika uključuje zamišljanje nečeg veoma specifičnog – poput situacije zbog koje ste zabrinuti, određene osobe ili dostignuća na kom radite – i negovanje pozitivnih slika i asocijacija oko njih.

Vežba disanja za početnike

Šutova vežba „Tri daha“ ne zahteva bilo kakvu pauzu ili čak napuštanje stolice, što je čini idealnom taktikom za radni dan. Vežba svesnosti koja zahteva samo tri udisaja i traje manje od jednog minuta. Pronađite mirno mesto i položaj koji je udoban. Prvo potpuno izdahnite da biste mogli da počnete sa udahom:

– udahnite polako i potpuno
– zadržite dah na vrhu nekoliko trenutaka
– izdahnite polako i potpuno, razmišljajući o smirujućoj frazi
– zadržite dah na dnu nekoliko trenutaka.
– ponovite, počevši od udisaja.

 

(b.i)

Continue Reading

Sponzorisano

Oznake

Istaknuto na YouTube

U trendu