Od oktobra preko Srbije kreće gas do Mađarske
Srbija od 1. oktobra postaje značajna tranzitna zemlja, jer će 3,5 milijardi kubnih metara gasa iz „Turskog toka“ ići preko naše teritorije u Mađarsku, pa iako još nije objavljeno kolika će biti tranzitna taksa, procenjuje se da bi naša država od ovog posla mogla da prihoduje nekoliko desetina miliona evra.
Tako će biti u narednih 15 godina, na koliko je potpisan sporazum između Mađara i ruskog „Gasproma“, a pošto je iznos još uvek tajna, neizvesno koliko bi tačno Srbija mogla da profitira. Neke procene ukazuju da bi to bilo između 35 i 50 miliona dolara godišnje, ako bi se primenio evropski prosek, koji iznosi od 12 do 14 dolara za prenos 1.000 kubika gasa.
Taj prosek je primenjen za tranzit kroz Bugarsku, ali ipak treba sačekati i videti da li će taj princip primeniti i Srbija prema Mađarskoj ili će se, pak, rukovoditi praksom koju su oni primenjivali prema nama, kada su nama naplaćivali ovaj namet između 30 i 70 dolara za 1.000 kubika gasa.
Koja će se metoda primeniti znaćemo uskoro, a onda će biti i poznato koliko će Srbija prihodovati od „Turskog“, odnosno „Balkanskog toka“, što je za sada i dalje samo u sferi spekulacija, jer je još uvek tajna.
“Blic Biznis” je pokušao da od rukovodstva „Srbijagasa“ otkrije tu tajnu odnosno da sazna, koji će princip biti primenjen za određivanje takse Mađarskoj, ali oni nam na pitanja, koja smo im postavili prošle nedelje, nisu odgovorili. Ipak, ako je suditi po nedavnoj izjavi Dušana Bajatovića, direktora ove kompanije, koju je dao „Politici“, mi nećemo biti tako „surovi“ prema susedima.
„Niko neće biti surov ni prema kome. Cena tranzita sadržaće realne troškove transporta i održavanja gasne mreže. Deo novca koristiće se i za vraćanje kredita kojim je gasovod finansiran. Deo ide i državi, a deo „Srbijagasu“ i „Gastransu“, koji su gasovod i gradili“, rekao je Bajatović.
Novac od tranzita bi bio i značajno veći da je kroz srpske cevi do Mađarske bilo transportovano šest milijardi kubika gasa, koliko je prvobitno najavljivano, međutim nakon nedavno sklopljenog ugovora Budimpešte i Moskve, ta kloličina je umanjena.
I pored toga, stručnjaci kažu da i sa ovom količinom možemo dobro da zaradimo. Istovremeno naglašavaju da je izgradnjom „Turskog toka“ Srbija profitirala, ne samo po osnovu taksi, već i zato što je dobila alternativni pravac snabdevanja gasom.
Ministarstvo rudarstva i energetike: Agencija za energetiku će odrediti cenu transporta gasa
Iz Ministarstva rudarstva i energetike za „Blic Biznis“ kažu da će preduzeće Gastrans transportovati i naplaćivati gas, ne kroz klasične transportne takse, već zakupom kapaciteta na ulaznim i izlaznim tačkama sa gasovoda.
„Pošto je transport cevovodima regulisana delatnost, Gastrans je podneo zahtev Agenciji za energetiku da mu se odobre cene korišćenja kapaciteta. Agencija ima odobrenu metodologiju za proračun cene koštanja. Kada cene budu odobrene, biće javno objavljene na sajtu kompanije u skladu sa važećim propisima. Napominjemo da Srbija ne naplaćuje nikakve takse direktno“, kažu iz Ministarstva energetike.
Oni dodaju da je transportna taksa kroz Mađarsku imala oscilacije i da je u proseku bila oko 30 USD/1000m.