Lista najvrednijih brendova na svetu: Samo dva brenda su iz Evrope!
Amazon je krunisan kao najveći svetski brend 2023. godine, sa procenjenom vrednošću od 299,28 milijardi dolara (273,49 milijardi evra) uprkos padu od 51 milijardu dolara tokom prošle godine.
U studiji koju je objavila agencija za finansijsku analizu TradingPedia, gigant e-trgovine popeo se na rang listi i preskočio prošlogodišnjeg najboljeg Epl, koji je izgubio 16 % svoje vrednosti (297,51 milijardu dolara).
Gugl se našao na trećem mestu, povećavši svoju vrednost za skoro 18 milijardi dolara od prošle godine i dostigao je 231,38 milijardi dolara.
SAD su ubedljivo najzastupljenija zemlja u prvih 20 na rang listi. Najveća firma, a koja nije američka kompanija je južnokorejska tehnološka kompanija Samsung, koja je na šestom mestu sa 99,66 milijardi dolara.
Evropa je na samo dva mesta u prvih 20, u oba slučaja zahvaljujući Nemačkoj: vrednost Dojče Telekoma od 62,93 milijarde dolara stavila ga je na 11. mesto, dok je kompanija za luksuzna vozila Mercedes-Benz 16. sa 58,8 milijardi dolara.
Ipak, uprkos ograničenom broju od 20 najboljih, evropske zemlje i kompanije su u velikoj meri zastupljene u široj studiji TradingPedia.
Samo 30 od 195 zemalja ima brendove na globalnoj listi 500 najboljih, a skoro polovina njih (14) su evropski.
Čini se da je vrlo malo zemalja u stanju da proizvede velike brendove u bilo kojoj količini, navodi TradingPedia.
Otkriveno je da postoji samo 20 nacija sa više od tri brenda u prvih 500: SAD, Južna Koreja, Kina, Nemačka, Japan, Velika Britanija, Saudijska Arabija, Indija, Francuska, Kanada, Italija, Španija, Švedska, Rusija, UAE, Australija, Švajcarska, Singapur, Brazil i Holandija.
SAD i Kina su jasni lideri na svetskoj sceni, sa 202 odnosno 79 od 500 najboljih brendova. Kada pogledamo prvih 100, više od polovine (53) je iz SAD, a 22 iz Kine.
Nemačka ima sedam brendova u prvih 100, a slede Japan sa šest, Južna Koreja sa četiri i Velika Britanija sa tri.
Zaboravite brendove – koje su najveće industrije?
Kada se posmatraju industrije u celini, bankarstvo dominira kada se uzme u obzir broj brendova u svakom sektoru, prema TradingPedia: oko 14,2 % svih brendova u prvih 500 su kompanije za bankarske i finansijske usluge, dok je 10 % u maloprodaji.
Međutim, kada se posmatra ukupna vrednost, tehnologija i maloprodaja su na vrhu, sa tehnološkim brendovima koji predstavljaju oko 13,4 % ukupne vrednosti 500 najboljih kompanija i maloprodajnim brendovima 13,2 %.
Nema svaka zemlja kapacitet da stvori veliki brend, a veće ekonomije imaju tendenciju da imaju prednost u ovom pogledu.
Ipak, globalno priznati brendovi mogu se pojaviti iz različitih krajeva sveta, a u nekim slučajevima, manje ekonomije uspevaju da stvore dobro poznate brendove protiv svih očekivanja: To su na primer finska Nokija i meksičko pivo Corona.
I. S.