Connect with us

Zdravlje

Koliko šoljica čaja vodi u dugovečnost?

Pixabay

Osobe koje čaj piju svakodnevno, kao nešto što čini njihov dnevni ritual, naviku bez koje ne mogu da zamisle svoj život, imaju veće šanse da žive duže od onih koje ovaj napitak ostavljaju samo za dane kada su bolesni.

Velika epidemiološka studija čiji su rezultati objavljeni u medicinskom časopisu „Annals of Internal Medicine“ prošle nedelje utvrdila je vezu između dugovečnosti i redovnog pijenja čaja. Kažu da je to zato što čaj sadrži supstance koje smanjuju zapaljenske procese, za koje se zna da su u osnovi mnogih bolesti.

Naravno, ovakve epidemiološke studije koje, između ostalog, utvrde da neka namirnica ili napitak čine dobro za zdravlje ima smisla raditi u sredinama u kojima se ta hrana ili piće koristi u velikoj meri. Tako su ranije studije o blagodeti ovog napitka rađene u Kini i Japanu, gde je zeleni čaj popularan, uvek donosile zaključke kako je on koristan za očuvanje dobrog zdravlja.

Nova studija je sada bila fokusirana na crni čaj, omiljeni i tradicionalni napitak u Velikoj Britaniji. Na Balkanu, a pogotovu kod nas, gde se čaj, za razliku od rakije ili vina, u retkim prilikama izborio za svakodnevnu upotrebu, ovakva istraživanja nemaju mnogo značaja. Od onih koji baš svakodnevno uživaju u pijuckanju najmanje dve-tri šolje crnog čaja mnogo su brojniji oni koji će reći da čaj ne piju ni kada su bolesni! Indijski, kako se kod nas obično zove crni čaj, lekari „stare škole“ preporučiće eventualno kada nekoga muči dijareja, ali ne i kao redovnu zamenu za kafu, gazirana ili energetska pića.

Profesorka Maki Inoi-Čoi, epidemiolog s Univerziteta Minesota, sa singapurskim korenima, vođa studije, opravdano je fascinirana značajem koji čaj ima za zdravlje. Uostalom, rezultati objavljene studije, koja je koristila veliku bazu podataka u kojoj su i informacije o navici gotovo pola miliona Britanaca u vezi s pijenjem čaja, kažu da dve ili više šoljica crnog čaja dnevno za 9% do 13% smanjuju smrtnost kod ovih ljudi u odnosu na one koji ga nikada ne piju. Za nekoga je to možda skroman rezultat, ali sve se računa u borbi za dugovečnost.

Temperatura čaja ili dodavanje mleka ili šećera nisu promenili rezultate. Osim toga, praćeni su faktori rizika u vezi sa opštim zdravstvenim stanjem, materijalnim statusom, pušenjem, pijenjem alkohola, ishranom, godinom, rasom i polom.

Crni čaj će kod onog ko ga redovno pije možda sprečiti pojavu gojaznosti ili nastanak nekih oboljenja srca i krvnih sudova, preduprediti razne upale, ali autori studije razumno su odustali da njegovu korist vezuju za manju mogućnost da se oboli od raka.

Doktor Marion Nestl, s Katedre za studije hrane na Univerzitetu u Njujorku, upozorila je da ovakve zaključke uvek moramo da prihvatimo uz dozu opreza i sumnje:

– Volim čaj, to je divan napitak, ali ovakve studije, zasnovane na posmatranju navika i zdravlja ljudi, ne mogu da dokažu uzročno-posledičnu vezu. Uvek mora da se postavi pitanje da li postoji još nešto u vezi s onima koji piju čaj što ih čini zdravijima – rekla je za agenciju AP dr Nestl.

Dakle, ako ste navikli da tokom hladnih jesenjih dana i zimi pijete šolju crnog čaja dnevno, u njoj uživajte i dalje jer nema dovoljno dokaza da zbog potencijalne koristi za zdravlje i „karte“ za dugovečnost ovu naviku menjate tako što ćete se nalivati litrima crnog čaja.

 

 

(b.i)

Continue Reading
Advertisement Girl with a jacket
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Zdravlje

Tri brza i laka načina da smanjite stres: Ove tehnike možete da primenite i na poslu

Pixabay

Nemoguće je zaustaviti stres, ali možete da naučite kako da se sa njim nosite. Jedan od stresnih delova dana može da bude i onaj koji provodimo na poslu. Ipak, postoji efikasan metod koji će vam pomoći da sobom upravljate lakše.

Taj metod je svesnost. Kada se osećate uznemireno ili preopterećeno, znanje kako da vežbate da budete svesni i da koristite tu veštinu u svoju korist može da bude moćno sredstvo za smirivanje nervnog sistema, regulisanje emocija i pomeranje perspektive. „Održavanje svesnosti“ je veština i praksa koju možete da isporbate usred najstresnijeg radnog dana da biste se oslobodili stresa i ostali usredsređeni, prenosi Magazin sajta Novosti.

Tehnike koje smanjuju stres

Osnovno skeniranje tela

– Ako imate dodatnih 10 ili 15 minuta, preporučuje se tehnika poznata kao skeniranje tela – objašnjava stručnjak Skot Šut za Real Simple. Ova vežba se radi tako što postajete svesni različitih delova svog tela, kako se osećaju fizički, tako i kako se odnose na vašu neposrednu okolinu i šta osećate mentalno. Odvojite nekoliko minuta i udobno se smestite u svojoj stolici. Slobodno zatvorite oči ili ih držite otvorenim mekim fokusom. Postanite svesni dodirnih tačaka vašeg tela sa naslonom i sedištem vaše stolice, podom, vašom odećom – primećujući sve senzacije ili misli koje vam padaju na pamet. Počnite da obraćate pažnju na svoj dah, primećujući kvalitet svog disanja (brzo ili sporo, duboko ili plitko), fizičke osećaje vazduha koji ulazi i izlazi kroz vaše nozdrve.

Vizuelizacija

Ovo je još jedna tehnika svesnosti, apstraktnija je i zahteva malo mašte. Tehnika uključuje zamišljanje nečeg veoma specifičnog – poput situacije zbog koje ste zabrinuti, određene osobe ili dostignuća na kom radite – i negovanje pozitivnih slika i asocijacija oko njih.

Vežba disanja za početnike

Šutova vežba „Tri daha“ ne zahteva bilo kakvu pauzu ili čak napuštanje stolice, što je čini idealnom taktikom za radni dan. Vežba svesnosti koja zahteva samo tri udisaja i traje manje od jednog minuta. Pronađite mirno mesto i položaj koji je udoban. Prvo potpuno izdahnite da biste mogli da počnete sa udahom:

– udahnite polako i potpuno
– zadržite dah na vrhu nekoliko trenutaka
– izdahnite polako i potpuno, razmišljajući o smirujućoj frazi
– zadržite dah na dnu nekoliko trenutaka.
– ponovite, počevši od udisaja.

 

(b.i)

Continue Reading

Sponzorisano

Oznake

Istaknuto na YouTube

U trendu