Izložbe
Izložba „Portret planine“ Kristine Benjocki

Izložba „Portret planine“ autorke Kristine Benjocki biće otvorena u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića 9. juna u 18 časova.
Na izložbi će premijerno biti predstavljena dvokanalna filmska instalacija Dok gomila ruševina raste ka nebu koju je umetnica Kristina Benjocki realizovala u saradnji sa holandskim umetnikom i piscem Stejnom Ferhufom (Stijn Verhoeff). Kustos izložbe je Miroslav Karić.
Vođenje kroz izložbu i razgovor sa umetnicom biće održani dan kasnije, u subotu 10. juna u 14 časova, a izložba će biti otvorena za posetioce do 14. avgusta 2023. godine.
Poslednju deceniju i po srpsko-holandska umetnica Kristina Benjocki svoju umetničku praksu idejno razvija oko ispitivanja potencijala umetnosti da artikuliše i ponovo osvetli zaboravljene istorijske narative ili stvori prostor za nove i drugačije. U fokusu Kristininih interesovanja su neretko arhive, tragovi istorijskih, društveno-političkih konteksta prisutnih u materijalnoj kulturi i u sećanjima zajednica sa različitih geografskih područja, od bivše Jugoslavije do Zapadne Evrope. Istražujući uslove u kojima se fragmenti vremena sakupljaju, beleže, dokumentuju, mehanizme kojima se isti selektuju i reprezentuju, umetnica u svom radu otvara pitanja o politikama sećanja i zaboravljanja, načinima konstruisanja prošlosti i kako su te konstrukcije implicirane u kolektivna iskustva sadašnjosti i projekcije budućnosti. Kroz širok dijapazon vizuelnih izraza, koji uključuju crtež, skulpturu, tekstil, fotografiju, zvuk i film, autorka koncipira ambijentalne celine i instalacije koje posmatrača uvode u prostore opipljivih uodnošavanja faktografije i rematerijalizovanih arhivskih sadržaja, kreirajući na taj način sveobuhvatnije razumevanje kompleksnosti istorijskih priča.
Postavljena na tri nivoa Galerije-legata Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića, Kristinina prva samostalna izložba u Beogradu i Srbiji predstavlja njena višegodišnja istraživanja geoloških i istorijskih slojeva Kanerberga, planine na granici Holandije i Belgije. Iako se obično naziva planinom, Kanerberg je deo visoravni Kastert, nekada jednog od najbogatijih ležišta krečnjaka koji je iskopavan još od neolita. Upravo u jednom od kamenoloma u blizini grada Mastrihta, krajem 18. veka, otkriven je nauci prvi poznati fosil mosaurusa, vodenog gmizavca iz poslednje etape epohe krede. Sa intenziviranjem industrijalizacije početkom 20. veka, eksploatacija krečnjaka u Kanerbergu je prestala, ostavljajući za sobom složen lavirint podzemnih hodnika. Ovi hodnici su redovno korišćeni za uzgoj pečuraka i držanje stoke sve do Drugog svetskog rata, kada su nemačke trupe počele da pretvaraju planinu u skladište i montažni objekat za proizvodnju raketa V1. Nekoliko godina nakon Drugog svetskog rata, u planinu se preselio Severnoatlantski savez (NATO) i prenamenio jedan njen deo kao štab za ratne operacije tokom Hladnog rata, tako da Kanerberg postaje „supertajni” deo Holandije. Zbog velike kontaminacije azbestom, štab NATO-a je zatvoren 1992, iste godine kada je u Mastrihtu ratifikovan Ugovor o Evropskoj uniji, čijih dvanaest potpisa je ovekovečeno na zidovima Kanerberga.
Nakon opsežnog istraživanja pomenutog lokaliteta, kroz istorijske i lične zapise, javne i privatne arhive, Kristina Benjocki se u seriji radova bavi fragilnošću sećanja i stvaranja istorije. Postavkom su najpre obuhvaćeni crteži-mape koje pokazuju impozantan sistem podzemnih tunela, katastarskih parcela i pripadajućih objekata kao i vizuelna trasiranja različitih istorijskih i geoloških izvora vezanih za visoravan Kastert i Kanerberg. Instalacija pod nazivom Sedimentacija sećanja u sinhronizovanoj slajd-projekciji 400 crteža zasnovanih na privatnim arhivama bivših zaposlenih u NATO-u tematizuje pitanja sećanja i zaborava, istovremeno prateći kako je genealogija moći upisivana u mračne koridore bivšeg kamenoloma. U završnici postavke, svojevrsni filmski esej Dok gomila ruševina raste ka nebu, koji je Benjocki realizovala u saradnji sa holandskim umetnikom i piscem Stejnom Ferhufom, vodi posetioce na imerzivno putovanje kroz memoriju Kanerberga, od dubina pradavnog suptropskog mora, preko krečnjačkih slojeva od kojih su nicale kuće, sela, zamkovi, gradovi, do prostora vojnih eksperimenata i geopolitičke kontrole – kroz sedimente hladnih, mračnih i tihih događaja čiji se odjeci mogu osetiti i danas.
Kristina Benjocki (Zrenjanin, 1984) studirala je na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, Akademiji Gerit Ritveld u Amsterdamu i Kraljevskom Konzervatorijumu umetnosti u Hagu. Takođe je bila rezidencijalna umetnica na Akademiji Jan van Ajk u Mastrihtu. Radovi Kristine Benjocki su izlagani u Stedelijk Muzeju u Amsterdamu, Muzeju moderne i savremene umetnosti u Rijeci, galeriji Ambika P3 u Londonu, Umetničkoj galeriji Američkog univerziteta u Bejrutu, Izolyatsia u Kijevu i u IKOB-u, Muzeju savremene umetnosti u Eupenu. Živi i radi u Amsterdamu.
lj.z.
You may like
Izložbe
Izložba „Staklo“ u Muzeju Vojvodine u Novom Sadu

Interdisciplinarna izložba „Staklo“ otvorena je večeras u Muzeju Vojvodine u Novom Sadu.
„Staklo je materijal koji nas vekovima zadivljuje, svojim fizičkim i estetskim svojstvima budi maštu stvaralaca od praistorije do današnjih vremena. Razvijajući tehnologiju njegove izrade, čovek mu je pronalazio najrazličitiju namenu, u svakodnevnom, dekorativnom i umetničkom oblikovanju materijalne stvarnosti. Stoga nije neobično da se u Muzeju Vojvodine predmeti od stakla čuvaju u okviru arheoloških, istorijskih, umetničkih i etnoloških zbirki“, kažu iz Muzeja.
Posebnom rezolucijom Generalna skupština Ujedinjenih nacija proglasila je 2022. godinu za Međunarodnu godinu stakla.
Ova inicijativa pokrenuta je radi promišljanja načina na koji staklo može pomoći razvoju održivijih društava, promocije najnovijih naučnih i tehničkih dostignuća, uticaja stakla na istoriju i umetnost i uloge muzeja u očuvanju nasleđa vezanog za staklo.
Izložba je razultat rada autorskog tima koji čine: arheološkinja mr Tijana Stanković Pešterac; istoričarke umetnosti: Aleksandra Stefanov i Dragana Garić; etnolozi: dr Tatjana Bugarski, mr Katarina Radisavljević i Bogdan Šekarić; istoričarke: Veselinka Marković i Milkica Popović; umetnica dr Mirjana Blagojev.
Povodom obeležavanja Međunarodne godine stakla, staklo i njegova uloga u društvu bili su u fokusu brojnih muzejskih ustanova i stručnjaka u svetu i u našoj zemlji.
lj.z.
Sponzorisano
Sponzorisano

„Ruska salata“ nije ruska, ali zato salata „vinegret“ jeste (RECEPT)

Zimski detoks u samo 6 koraka

Strana na kojoj spavate može imati uticaj na kvalitet sna i jačanje mozga

Džudisti Beograda evropski klupski prvaci

Rukometašice Srbije pružile jak otpor Nemačkoj

Umro glumac Rajan O’Nil

Remi TSC-a i pobeda Crvene zvezde

Poznati pevač se povlači sa scene da bi se posvetio veri

Pet trikova koji će vam pomoći da ne odustanete od vežbanja

Milan Burda objavio video spot za pesmu „Jesen je“

Milan Burda – Ko te voli više nego ja

Makeba: Pesma koja je osvojila svet i Srbiju

Srušio se most u Mrčajevcima; Spasojević: Sve snage usmerene na evakuaciju i spasavanje ljudskih života

Predrag Daničić objavio video za „Oath Of Silence“

Dušan Petrović ima novi video – pogledajte „De Bop“!

Muzička industrija 10 – Direktor ZIS Vladimir Marić

Muzička industrija 9 – Rodoljub Stojanović

Muzička industrija 8 – Ana Stanić
Oznake
Istaknuto na YouTube
U trendu
- Hrana55 minuta ago
„Ruska salata“ nije ruska, ali zato salata „vinegret“ jeste (RECEPT)
- Aktuelno17 sati ago
Pet trikova koji će vam pomoći da ne odustanete od vežbanja
- Aktuelno4 sata ago
Strana na kojoj spavate može imati uticaj na kvalitet sna i jačanje mozga
- Aktuelno3 sata ago
Zimski detoks u samo 6 koraka
- Magazin23 sata ago
Osećanje da smo nesrećni može nas učiniti starijim nego što jesmo
- Aktuelno7 dana ago
Koliko treba da vežbamo da bismo „poništili“ ceo dan sedenja?
- Kultura5 dana ago
ZLATNE GODINE #38: Woody Guthrie