Connect with us

Biznis

E- fakture sastavni deo digitalizacije i unapređenja poslova

Photo: Pexels

E-fakture su sastavni deo procesa digitalizacije, koja je neizbežan svetski trend unapređenja poslovanja, poručuju iz Saveza računovođa i revizora Srbije.

Oni su se oglasili povodom uvođenja novog sistema elektronskog fakturisanja.

U sistemu elektronskih faktura ima više od 10.000 korisnika javnih sredstava i više od 175.000 privrednih subjekata, od čega je već 85.923 subjekata privatnog sektora registrovalo nalog na SEF-u i aktivno koristi sistem.

U skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, svi subjekti privatnog sektora već imaju otvoren nalog na sistemu elektronskih faktura, čime su ispunjeni uslovi da prime elektronsku fakturu od bilo kog pošiljaoca koji koristi SEF. Obveznici sistema e-faktura su pravna lica i preduzetnici i pre svega njima će olakšati svakodnevni rad i omogućiti veću efikasnost.

Takođe, obezbeđuje se veća transparentnost i umanjuje mogućnost sive zone poslovanja, kažu za Tanjug u Savezu računovođa i revizora Srbije. Podsećaju da su od 1. januara 2023. subjekti privatnog sektora, svi obveznici PDV-a, u obavezi su da šalju i primaju elektronske fakture preko sistema elektronskog fakturisanja (SEF). Zakon o elektronskom fakturisanju već se od 1. maja ove godine primenjuje na subjekte javnog i privatnog sektora, što znači da su od tada privrednici koji posluju sa javnim sektorom u obavezi da izdaju fakture kroz SEF, a od 1. jula su u obavezi i da ih primaju od subjekata koji koriste sistem.

„Što se tiče računovođa, ukoliko je računovođa zaposlen u internom računovodstvu pravnog lica za očekivati je da će im rad sa fakturama biti efikasniji uvođenjem sistema e-faktura. Sa druge strane, računovođe koje se bave pružanjem usluga eksternim klijentima, ukoliko klijentima pružaju i ugovorene usluge u vezi fakturisanja, mogu očekivati da će im, kao što je to slučaj i sa ostalim aktivnostima koje su prešle na digitalne platforme, rad biti efikasniji, sistematičniji i pregledniji“, navode iz Saveza.

Dodaju da ceo sistem e-faktura već funkcioniše, pri čemu se implementacija prati radi uočavanja poteškoća i mogućnosti poboljšanja, pa se sistem ažurno menja i unapređuje u skladu sa primedbama i zahtevima korisnika. Kako kažu, izdavanje i prijem elektronskih faktura postaje obavezno u svim transakcijama između subjekata privatnog sektora obveznika PDV-a, čime će biti obezbeđena veća pravna sigurnost, brža razmena podataka, tačnost podataka, ubrzanje procesa rada, smanjenje troškova, lak pristup podacima i mogućnosti veće automatizacije u obradi podataka.

I. S.

Continue Reading
Advertisement akcija ams


e arhiva
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis

NOVINE U VEZI UPISA U KATASTAR NEPOKRETNOSTI

Notari i katastar
Uvođenjem javnih beležnika u pravni poredak Republike Srbije i izmenama i dopunama Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, nesumnjivo se može potvrditi da je povećana pravna sigurnost kod prometa nepokretnosti. Osim što javni beležnici prethodno kontrolišu urednost papirologije vezano za stan, u smislu, da li je nepokretnost uknjižena, da li je prodavac evidentiran kao nosilac prava svojine, da li postoje tereti i ograničenja u pogledu raspolaganja, odnosno da li zgrada poseduje upotrebnu dozvolu i slično, dužni su da nakon izvršenog prometa, bilo da je reč o kupoprodaji, poklonu ili da se radi o nasleđivanje nepokretnosti, o tome, odmah obaveste nadležnu Službu za katastar nepokretnosti, koja docnije evidentira nastalu promenu.
 
Međutim, postavlja se pitanje kako rešavati situacije kada je reč o prometu nepokretnosti koji su nastali pre uvođenja obaveze javnim beležnicima da obaveštavaju nadležne Službe za katastar nepokretnosti kada je došlo do otuđenja nepokretnosti. Nažalost, postoje brojni primeri u praksi da promet nepokretnosti nije evidentiran u katastru nepokretnosti, što izaziva brojne probleme, jer je vlasništvo nad nekretninom i dalje upisano u korist prodavca. S tim u vezi, najčešće dolazi do dvostrukog prometa nekretnine od strane nesavesnih prodavaca ili prinudnog izvršenja od strane poverilaca preko javnih izvršitelja. 
 
U takvim situacijama, stranka, odnosno vlasnici nepokretnosti su samostalno, ali najčešće uz pravnu podršku advokata, podnosili zahteve za upis svog prava vlasništva nad nekretninom. Najnovijim izmenama i dopunama Zakona o upisu katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, koje su stipile na snagu 04. novembra 2023. godine, zakonodavac je predivideo da se postupak pred Službom za katastar nepokretnosti može inicirati isključivo preko E-šalter sistema, odnosno preko profesionalnih korisnika ovog sistema. Radi pojašnjenja, profesionalni korisnici mogu biti advokati i geodetske organizacije, sa kojima Republički Geodetski Zavod ima zaključen ugovor. Lista profesionalnih korisnika se može pronaći na zvaničnoj internet stranici Republičkog Geodetskog Zavoda. Drugim rečima, stranke ne mogu samostalno podnositi zahteve za uknjižbu prava vlasništva, to jest nužno je angažovanje profesionalnih korisnika. 
 
Svakako da ovo zakonsko rešenje ima svoje negativne strane, ali i svoje pozitivne aspekte. Negativna strana se ogleda u tome što građanstvo ne može, ukoliko ne želi da angažuje advokate, samostalno da sebe predstavlja u postupku upisa u katastar nepokretnosti. Sa druge strane, smatramo da će ova zakonska novina učiniti postupak efikasnim, jer su angažovani profesionalni korisnici, koji mogu da podnesu uredan i kompletan zahtev, putem E-šalter sistema, što olakšava rad i nadležnim Službama.
 
Ostaje nam da u narednom periodu sagledamo efekte ovih izmena i dopuna.
 
Miloš Ilić, advokat
Injac|Ilić advokatska kancelarija

Continue Reading

Sponzorisano

Sponzorisano

Oznake

Istaknuto na YouTube

U trendu