Ekonomija
Aleksandar Vučić: „Biće potrebno godinu i po dana kako bi se izgradio gasovod između Grčke i Bugarske“

Prisustvo predsednika Srbije Aleksandra Vučića na svečanosti povodom početka radova na izgradnji terminala za prihvat tečnog prirodnog gasa u Aleksandropolisu predstavlja signal zapadnim partnerima da Beograd traži alternativu za ruski gas, iako taj projekat, iz niza razloga, za potrošače “plavog energenta” u Srbiji alternativa nikako ne može biti, smatra domaća stručna javnost.
Da tečni prirodni gas koji će se dopremati u luku kraj Soluna nije održiva alternativa za Srbiju, bar u datom trenutku, svestan je i sam predsednik Vučić, koji je izjavio da će biti potrebno godinu i po dana kako bi se izgradio gasovod između Grčke i Bugarske kojim bi se taj energent transportovao do naše zemlje kao i da će Srbija u narednih nekoliko godina 99 odsto svojih potreba za “plavim energentom” podmirivati iz Rusije. Stručna javnost ističe da izgradnja terminala u Aleksandropolisu iziskuje vreme, ali da veći problem predstavljaju cena i količina gasa iz njega na koje bi Srbija mogla računati. Eksperti kažu da bi taj gas bio skuplji od ruskog kao i da je reč o znatno manjim količinama od onih koje nudi Moskva.
Ekspert za energetiku Velimir Gavrilović kaže za Danas da je za Srbiju dobro da obezbedi alternativu ruskom gasu, ali da je veliko pitanje u kojoj meri će tečni prirodni gas dopreman u Aleksandropolis to objektivno gledano i biti.
– Osnovni problem su količine na koje bi Srbija mogla računati. Naša zemlja ne učestvuje u izgradnji tog terminala. One države koje učestvuju u tom projektu sasvim sigurno to čine da bi mogle da imaju dovoljno gasa za svoje potrebe. Shodno tome postavlja se pitanje da li će biti viškova za ponudu drugim kupcima na tržištu i o kojim količinama je reč. Ako znamo da Rusija više ne izvozi gas u Bugarsku, te da je Sofiji neophodno snabdevanje iz nekog drugog pravca, ta zemlja će se zbog potrošnje naći u situaciji da sve količine koje dobija iz Aleksandropolisa zadrži za sebe a ne da ih prosleđuje u Srbiju. Pitanje je i da li će prihvatni kapacitet terminala biti dovoljno veliki da istovremeno apsorbuje unapred naručene količine gasa kao i dodatne koje bi kada bude izgrađen mogla da zatraži, primera radi Srbija za svoje potrebe – objašnjava naš sagovornik.
Shodno tome Gavrilović smatra da Vučićeva podrška izgradnji terminala ima i političku dimenziju kako bi se zemljama Evropske unije i Sjedinjenim Američkim Državama pokazalo da Srbija traži alternativu ruskom gasu, što Brisel i Vašington usled sankcija koje sprovode prema Moskvi zbog ruske vojne intervencije u Ukrajini očekuju od Beograda.
– Svakako je da u nastupu predsednika Vučića po ovom pitanju ima politike, a s druge strane dobro je da Srbija ima kakvu takvu mogućnost da se gasom snabdeva i mimo Rusije. Naravno, treba naglasiti da, bar u ovom trenutku, to nije nikakva održiva alternativa. Jednostavno, izgradnja terminala u Aleksandropolisu je tek počela, potrebno je da prođe vreme da bi se projekat završio, što znači da na taj gas potrošači u Srbiji ne mogu da računaju odmah. A i kada do toga dođe, evidentno je da će zbog troškova transporta cena tečnog prirodnog gasa biti znatno veća nego ona koja se plaća za ruski gas – navodi Gavrilović.
Generalni sekretar Udruženja za gas Srbije Vojislav Vuletić kaže za Danas da je dobro da postoji mogućnost da se potrošači u našoj zemlji snabdevaju i tečnim naftnim gasom iz Grčke.
– Svakako je korisna stvar za Srbiju da gas pristiže sa više strana i iz više izvora. Nakon što se izgradi gasovod između Grčke i Bugarske stvoriće se mogućnost da se doprema i do potrošača u našoj zemlji. Nema potrebe da Srbija gradi dodatnu gasnu infrastrukturu da bi do toga došlo. S druge strane potpuno je jasno da bi tečni prirodni gas bio znatno skuplji od ruskog. Takođe, pitanje je da li bi bilo dovoljno količina za podmirivanje naših potreba za gasom. Najveći proizvođači tečnog prirodnog gasa su Katar, Indonezija i Australija. Većinu onog što one proizvedu unapred rezervišu najveći potrošači poput Kine, Japana i Južne Koreje. Shodno tome nema dovoljno raspoloživog tečnog prirodnog gasa za potrebe evropskih zemalja a samim tim ni Srbije – navodi naš sagovornik.
Energetski analitičar Goran Radosavljević kaže za Danas da izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića vezane za izgradnju terminala za tečni prirodni gas u Grčkoj imaju i političku konotaciju.
– U novonastaloj situaciji u energetici sve je praktično postalo stvar politike i u tom segmentu treba posmatrati i izjave koje se daju tim povodom. Nema sumnje da je za Srbiju dobro da može da računa i na nekog drugog snabdevača gasom a da nije reč o Rusiji. To pak ne znači da se može konstatovati da je tečni prirodni gas već u ovom trenutku aleternativa ruskom gasu. Njegova cena je naime skuplja, a terminal u Aleksandropolisu kao ni gasovod ka Bugarskoj kojim bi bio transportovan još uvek nisu izgrađeni. Realno je očekivati da u najboljem slučaju taj projekat postane operativan za dve godine – ističe Radosavljević.
Izgradnju terminala sprovode zajednički Grčka i Bugarska uz podršku Evropske unije jer je reč o projektu od zajedničkog evropskog interesa. Terminal gradi grčka kompanija Gastrejd u kojoj manjinski paket akcija ima bugarski Bulgartransgas. Shodno tome ta bugarska kompanija je vlasnik petine terminala u Aleksandropolisu.
Plutajući terminal u toj grčkoj luci će imati kapacitet skladištenja od 170 hiljada kubnih metara i regasifikacije od oko 5,5 milijardi kubnih metara prirodnog gasa na godišnjem nivou.
I. S.
You may like
Poslovanje
Goran Vesić: „Poziv francuskim kompanijama da učestvuju na tenderima“

Ekonoski odnosi Srbije i Francuske napredovali su u poslednjih nekoliko godina, izjavio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i pozvao i francuske kompanije da učestvuju na budućim tenderima, pre svega u oblasti železničke infrastrukure, saopštilo je Ministarstvo.
Vesić je razgovarao sa francuskim ministrom zaduženim za spoljnu trgovinu, ekonomsku promociju i francuske državljane u inostranstvu Olivijeom Beštom o dodatnom unapređenju saradnje dve zemlje, posebno u oblasti saobraćajne infrastrukture.
Ističući da Srbiju i Francusku vežu višedecenijski dobri, prijateljski odnosi, politički i ekonomski, a da u Srbiji već uspešno posluje jedan broj francuskih kompanija, Vesić je podstio da su upravo kompanije iz Francuske angažovane na nekim od najvažnijih projekata u Srbiji – izgradnji beogradskog metroa, postrojenja spalionice u Vinči, dok je Vansi koncesionar aerodroma „Nikola Tesla“.
Francuska agencija za razvoj u Srbiji učestvuje i u realizaciji projekta LIID, u okviru kojeg je opredeljeno više od 300 miliona dolara za razvoj lokalnih samouprava, a Srbija želi da postane i saobraćajno čvorište u regionu, ali i šire, naglasio je Vesić.
Vesić je pozvao i francuske kompanije da učestvuju na budućim tenderima, pre svega u oblasti železničke infrastrukure.
Ministar Bešt je rekao da francuske investicije u Srbiji ranije nisu bile u skladu sa tradicionalnim prijateljstvom dve zemlje, zbog čega je predsednik Emanuel Makron 2019. godine formulisao Strategiju za Zapadni Balkan, u čijem je središtu upravo Srbija.
Bešt je rekao da oni žele da nastave saradnju u tom duhu i žele što brži pristup Srbije Evropskoj uniji.
On je naveo da postoji zaniteresovanost francuskih kompanija za ulaganja u oblasti avio-saobraćaja, i rekao da bi „Er Srbija“ mogla da bude važno vazdušno čvorište jugoistočne Evrope.
Vesić i Bešt su razgovarali i o mogućnostima za saradnju i ulaganja, kada je reč o izgradnji postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.
Bešt je naglasio da svi zajednički projekti pomažu dalji razvoj Srbije, kako bi bila ključna zemlja u regionu, kada postane punopravni član Evropske unije.
Sastanku u Vladi Srbije prisustvovao je i ambasador Francuske u Srbiji Pjer Košar.
I. S.
Sponzorisano
Sponzorisano

Koncert pijaniste Rastka Pavlovića

Aleksandar Vučić povodom situacije na Kosovu: „Stradala trojica Srba sa Kosova, dvojica teško ranjena, 10 privedenih“

Vilijam Montgomeri: „Vučić je u pravu kada kaže da su SAD i NATO zaobišle UN kada su bombardovale Srbiju“

Aleksandar Vučić sa potpredsednikom EK – potpisano Pismo o namerama

Volvo obustavlja proizvodnju dizel modela do kraja godine

Muškarac opljačkan i bačen u Dunav u Beogradu

Partizan poslednji na turniru u Atini

Predsednik Vučić: Ovo je jedan od najtežih dana za naš narod i našu zemlju

Nikola Jelić novi direktor Omladinske škole Crvene zvezde

Milan Burda – Ko te voli više nego ja

Makeba: Pesma koja je osvojila svet i Srbiju

Srušio se most u Mrčajevcima; Spasojević: Sve snage usmerene na evakuaciju i spasavanje ljudskih života

Predrag Daničić objavio video za „Oath Of Silence“

Dušan Petrović ima novi video – pogledajte „De Bop“!

Muzička industrija 10 – Direktor ZIS Vladimir Marić

Muzička industrija 9 – Rodoljub Stojanović

Muzička industrija 8 – Ana Stanić

Dušan Petrović objavio spot za pesmu „Costa Blues“
Oznake
Istaknuto na YouTube
U trendu
- Ostali Sportovi5 dana ago
Obeleženo 75 godina Šahovskog saveza Srbije
- Ostali Sportovi6 dana ago
Novi uspeh Gaja Burića u akvabajku
- Košarka5 dana ago
Partizan i Studentski centar u finalu ABA Superkupa
- Odbojka5 dana ago
I treća pobeda odbojkašica na putu do Pariza
- Kultura6 dana ago
„Bucini dani“ od 25. do 30. septembra u Aleksandrovcu
- Fudbal7 dana ago
Zvezda otputovala u Mančester
- Fudbal5 dana ago
Častan poraz Zvezde od Mančestera 3:1