Šta nas čeka u 2025: Koji su izazovi u turističkom sektoru i komunikaciji sa EU?
Novi proces licenciranja agencija i digitalizacija ima brojne prednosti, ali šta se može uraditi da ovo ne poveća cenu aranžmana srpskim turistima
Prema izveštajima Svetske turističke organizacije, Svetskog turističkog veća i prema pokazateljima Svetske banke, 2024. godina uspela je da dostigne oporavak i onaj nivo koji je bio pre korone.
Koliko je, u međuvremenu, poboljšana otpornost turističkog sektora, ako se uzme u obzir da je u junu bankrotirao najveći nemački i treći po veličini EU tur – operater FTI i da je naplata ka hotelima, ali i povraćaj novca turistima bio onemogućen i gde je u danu 65.000 turista bilo sprečeno da nastave svoj već započeti aranžman? Kolika je otpornost turističkog sektora u Srbiji i da li postoje izazovi u administraciji sa EU u narednoj godini i procesu digitalizacije ulaska turista iz Srbije u EU?
Ana Brnabić: „Za ekonomski rast su važni i turizam i rečni saobraćaj“
„Turistički sektor u 2024. doživeo je svoj potpuni oporavak. Ovde govorimo i o turističkim kapacitetima u Srbiji i o turistima koji iz Srbije putuju u inostranstvo. Ono što je vrlo važno – to je da postoji kontinuirani rast stranih turista u Srbiji i da taj rast prati modernizacija turističkih ponuda i turističkih destinacija. Ovaj aspekat je jako lepo predstavljen na minulom međunarodnom sajmu turizma“ kaže Aleksandar Seničić, direktor nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA.
Validan glas Srbije u Evropskoj komisiji
„Što se tiče međunarodnih turističkih destinacija, protekla godina nije prouzrokovala bilo kakve veće probleme turističkih agencija ili korisnicima turističkih aranžmana. YUTA garancija putovanja obezbeđuje sigurnost da u slučaju nesolventnosti postoji uspostavljena garancija i YUTA će nastaviti sa ovim programom, a naredna godina može nam doneti nove digitalne instrumente koji će čitavu proceduru olakšati“, dodaje Seničić.
On se osvrnuo i na administraciju sa EU i moguće izazove:
„Jesenas smo očekivali aktivaciju ETIAS platforme EU za digitalizaciju ulaska u EU, koja je pomerena za proleće 2025. YUTA i više nego spremno pristupa svim administrativnim procesima sa EU sektorom. Zahvaljujući aktivnostima sa MonTin Safe administracijom, YUTA danas aktivno učestvuje u svim procesima sa Evropskom komisijom i punopravno glasa čak i u okviru agendi u kojima Srbija nije otvorila poglavlja. Ovo se može videti na portalima Evropske komisije gde u različitim procesima stoje nekoliko glasova iz Nemačke, Francuske, ali stoji i da je jedan validan glas iz Srbije“.
Zahvaljujući MonTiN Safe administraciji, omogućeno je da sve ima efekta i u aktivnostima OECD-a, iako Srbija nije članica OECD. Iz svega navedenog, jasno je da dodatnih izazova nema, ali biće puno posla i biće puno aktivnosti u procesima lobiranja oko postavljanja novih licenci turističkih agencija, kako bi se na nivou EU sprečio novi slučaj FTI bankrotstva.
Venecija udvostručila cenu ulaznica – paprene kazne ako ih ne platite
„YUTA će, uz pomoć partnera iz MonTiN Safe administracije imati veliki posao da obezbedi da naše agencije mogu da budu konkurentne u svemu i da visina depozita koji ide uz licence ne uguši agencije iz Srbije ili drastično poskupi cene turističkih aranžmana“. zaključuje Seničić.
Neće biti novog FTI problema
Generalni sekretar MonTin Safe administracije, Stefan Vlajković, sa pozicije sektora koji aktivno učestvuje u administraciji sa Evropskom komisijom, OECD-om, G20, Svetskom bankom, i SWIFT-om i sektora koji je omogućio da YUTA i Srbijatransport pristupe procesima u Evropskoj komisiji kaže:
„Naredna godina doneće direktnu integraciji velikog broja digitalnih instrumenata koje smo razmatrali, usvajali i adaptirali u administracijama Evropske komisije i OECD aktivnostima. Najveći izazov je sprečavanje fragmentacije regulativa i ukoliko novi digitalni servisi budu demonstrirali interoperabilnost ali i istovremeno ako bez većeg zastoja, da se ne pojavi fragmentacija, budu sveobuhvatno integrisani, biće uspostavljena velika otpornost u svim privrednim sektorima, ne samo turizmu – globalnoj ekonomiji takođe“, rekao je on i dodao:
„Na ovaj način – novi FTI problem neće moći da se pojavi ponovo, ali puno nas posla čeka i na nivoima Evropske komisije i OECD-a, ali i Svetske turističke organizaciji i Svetskog turističkog veća“.
U kontekstu priznanja za uspostavljanje međunarodne koordinacije i doprinosa u integraciji mehanizma za unapređivanje otpornosti turističkog ekosistema koje je u ime MonTiN Safe administracije London primio na minulom međunarodnom sajmu turizma, Vlajković kaže:
Siniša Mali: Efekat Beograda na vodi na ekonomiju iznosi 9,7 milijardi evra
„Turizam je nemoguće posmatrati lokalno ili regionalno. Niko ne može zabraniti turisti iz Francuske ili Nemačke da dođe u Srbiju i treba na isti način da bude zaštićen kao i turista iz Srbije u Francuskoj. Ako zajedno pristupamo adaptaciji zakonodavstva na ovaj način i u sinergiji – samo tako možemo da izbegnemo fragmentaciju zakonodavstva“.
Kako će se digitalizacija odraziti na turiste
Goran Aleksić, direktor nacionalne asocijacije drumskog prevoza Srbijatransport rekao je da ni on ne vidi posebne izazove u predstojećoj godini:
„Srbijatransport odgovorno pristupa razmatranju propisa i regulativa na nivou EU i učestvuje u aktivnostima sa resornim ministarstvom da se sve ovo oblikuje i adaptira zakonodavstvu Srbije. Zahvaljujući uspostavljenoj administraciji sa MonTin Safe sektorom, Srbijatransport će direktno učestvovati u aktivnostima sa Evropskom komisijom u adaptaciji EU propisa koje važe i za srpske prevoznike kada su u EU. Procesi digitalizacije u transportu i prometu roba i usluga nisu novina, tako da uvođenje ETIAS-a predstavlja samo proceduru. Dakle – Srbijatransport spremno će izaći u susret svim aktivnostima i procesima koji nas čekaju u 2025.“.
Zaključak je jasan – da u Srbiji postoje administracije koja samo ne posmatraju, već i proaktivno učestvuju u aktivnostima na EU nivou. Ostaje da vidimo kako će se sve to odraziti na krajnjeg turistu ili putnika koji u narednoj godini bude putovao u EU. Ostaje nam da vidimo i da li novi proces licenciranja agencija i digitalizacije može poskupeti aranžmane srpskim turistima.