TikTok i čitalačka renesansa – Buktokeri vratili knjige u modu
Sve više mladih vraća se čitanju zahvaljujući društvenoj mreži TikTok. Novom čitalačkom trendu prilagodile su se i knjižare, koje posebno preporučuju naslove uticajnijih buktokera.
Jedna od uticajnijih domaćih buktokerki je Mira, koja koja je preko interneta i sama tragala za novom literaturom, a onda je počela da je preporučuje drugima.
– Počela sam pre godinu dana i to sasvim slučajno tako što sam otvorila nalog da bih pratila strane buktjubere i spontano sam počela da kačim neke knjige koje čitam, u početku se nisam pojavljivala ja, uglavnom su to bile estetične stvari kao knjiga, kafa i ostalo i malo po malo sam počela da kačim i sebe i ljudima se dopalo. Sve je počelo preko TikToka, a skoro sam otvorila i Instagram koje se isto bavi knjigama, ali je on više za estetiku, dakle lepe slike knjiga pošto više volim sadržaj u kom pričam nego u kom pišem zato mi više odgovara TikTok – kaže Mirjana Stefanović, buktokerka.
Društvene mreže uglavnom okupljaju mlade, ali Mirjanina publika niije jednolična.
– Ima stvarno dosta mlađe populacije, dece tinejdžera, a upoznala sam i par starijih osoba koje imaju decu i porodicu, ali vole da čitaju i gledaju snimke o tome – dodaje Mirjana.
Neke od naslova popularnih na Tiktoku se mogu naći samo preko interneta, ipak većina je dostupna i u našim knjižarama.
Već neko vreme popularni su „booktok“ odeljci u knjižarama, a oni nude knjige koje se promovišu na TikToku.
Šta će se naći na tim policama, odlučuje se tako što se prati šta se nalazi pod heštegom buktok. Samim tim, urednik ovih odeljaka je javnost, koju čini pretežno mlada publika, pa se na njima najčešće mogu naći ljubavni romani i naučna fantastika.
– „Dobili ste Sema“ je najnovije izdanje, ali vrlo traženo i u pitanju je srceparajuća priča o dvoje mladih, velika ljubav koja je naglo prekinuta i kasnije ih život spaja, dakle čini se kao životna priča u kojoj će se mnogi tinejdžeri i mladi pronaći – kaže Marija Bošnjaković, PR menadžerka Vulkan izdavaštva.
Često su ove knjige prevedene ili pisane na engleskom jeziku, što ne sprečava kupce da hrle ka ovim policama, a strani jezik čak nije i jedina prepreka koju su čitaoci spremni da preskoče.
– Mladi gotovo i ne pitaju za cenu, a ove knjige jesu malo skuplje, a uzimaju čak i oštećene primerke, to im ne smeta i to je lepo čuti – nastavlja Bošnjaković.
Nakon priča da su mladi nezainteresovani za čitanje, ponovo se na popularnim platformama promoviše upravo ovaj hobi, pa se na nekim sajtovima govori da TikTok daje gorivo čitalačkoj renesansi.