8 preuzimanja u Srbiji koja su obeležila 2021. godinu
„Glovo“ dostava je svojom kupovinom kompanije „Donesi“ i krilaticom „Donesi je sada Glovo“, definitivno obeležila prošlu godinu. Ali na domaćem tržištu su se pored ove dogodile i druge brojne akvizicije.
Velike kompanije su kupovale manje i obrnuto, a bili smo svedoci i spajanja i ukrupnjavanja tržišta, kao što je to slučaj u bankarskom sektoru.
Izdvojeno je 8 transakcija iz 2021. godine:
„Donesi je sada Glovo“
Rečenica koja je obeležila 2021. godinu bila je ova. Malo je onih, koji nisu zapamtili da je „Donesi“ postao „Glovo“ i da je španski startap kupio srpsku aplikaciju za dostavu hrane.
„Glovo“ je preuzeo brend „Donesi“ u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini. Pored toga, kompanija je preuzela brend Foodpanda u Rumuniji i Bugarskoj, kao Pauzu u Hrvatskoj. Ukupna vrednost akvizicija je 170 miliona evra.
„Glovo“ je aplikacija osnovana je 2015. godine u Barseloni, a posluje u južnoj i istočnoj Evropi, na Bliskom Istoku i u Africi.
„Glovo“ je sada „Delivery Hero“
Kraj 2021. godine doneo nam je još jednu promene na tržište dostave. „Delivery Hero“ kompanija potpisala je sa „Glovom“ ugovor, kojim postaje većinski vlasnik tog biznisa.
„Glovo“ je lider na 16 od 25 tržišta na kojem posluje, a „Delivery Hero“ otkupio je po ugovoru još 39,4 % akcija, na već postojećih 43,8 %.
„Delivery Hero“ je svetski lider u dostavi hrane i druge robe širom sveta i na gotovo svim kontinentima. U okviru kompanije posluju i Talabat, FoodPanda, Foodora, HungerStation i drugi brendovi u oko 50 zemalja. „Delivery Hero“ uslužuje gotovo 800 miliona korisnika širom sveta, a ova kompanija, pa i „Glovo“ Srbija imaju zajedničku viziju za industriju dostave.
Nemačka kompanija, bazirana u Berlinu, nada se da će transakcija pripajanja „Glovo-a“ biti završena do kraja juna 2022. godine. „Glovo“ će nastaviti da obavlja svoje poslovne i druge funkcije, kao i do sada, ali u okviru „Delivery Hero“ ekosistema. Za sada nije planirano menjanje vizuelnog, niti bilo kog drugog identiteta „Glovo“ kompanije u Srbiji.
„DoorDash“ preuzela „Wolt“
Još jedno preuzimanje na tržištu dostave, koje je očigledno u procvatu dogodilo se u 2021. na globalnom nivou, koje se odrazilo i na naše tržište. Naime, američka kompanija „DoorDash“ kupila je finski „Wolt“, koji posluje i u Srbiji, za 7 milijardi evra, zbog širenja poslovanja na tržištu Evrope.
„Wolt“ se bavi dostavom i distribucijom hrane, namirnica i druge robe putem kurirske dostave. Preko sajta ili aplikacije posluje u 23 zemlje uglavnom u Evropi.
„DoorDash“ je trenutno dostupan u većim gradovima SAD, Japana, Australije i Kanade. Platiće preuzimanje „Wolt“ kompanije u akcijama kompanije u potpunosti. Svi zaposleni, njih oko 4.000 ostaje aktivno i dalje, uključujući menadžment „Wolt“ kompanije, koji će se priključiti „DoorDash International“.
„Wolt“ je posebno postao zanimljiv nakon niza objava na račun preuzimanja „Donesi“ od strane španske „Glovo“ kompanije. Kompanija se u Srbiji neće menjati i ova promena neće imati gotovo nikakav uticaj na korisnike. „Wolt“ će i dalje nastaviti na isti način da se bavi onim, bez promene identiteta ili načina dostave i poslovanja.
„NIS“ i „Petrohemija“ strateški partneri
Naftna industrija Srbije (NIS) je u decembru prošle godine potpisala ugovor o strateškom partnerstvu sa pančevačkom Petrohemijom. NIS je postao vlasnik 90 % akcija tog preduzeća i obavezao se na investicije u vrednosti 150 miliona evra.
Ugovor su u Ministarstvu privrede potpisali ministarka Anđelka Atanasković, generalni direktor NIS-a Kiril Tjurdenjev i generalni direktor Petrohemije Velimir Unković.
Ugovorom je predviđena i izgradnja polipropilen postrojenja u Petrohemiji sa godišnjim kapacitetom najmanje 140.000 tona u roku od 6 godina. NIS je ranije imao udeo od 20 % u Petrohemiji i jedini je dao ponudu u postupku izbora strateškog investitora tog preduzeća.
NIS, je od 2009. godine u većinskom vlasništvu ruskog „Gasprom njefta“, a u „Petrohemiji“ već je imao gotovo 21 % akcija. Potpisivanjem Ugovora o strateškom partnerstvu udeo u vlasništvu povećao je na 90 %.
„NLB“ banka preuzela „Komercijalnu“
Ukrupnjavanje bankarskog tržišta dešava se već godinama unazad, međutim postalo je intenzivnije u godini za nama.
Prošle godine okončan je proces prodaje 83,23 % akcija Кomercijalne banke Beograd slovenačkoj NLB banci, a u državni budžet je uplaćeno 395 miliona evra. Ministar finasija Siniša Mali je tada rekao da će sa završetkom svih transakcija, Srbija od prodaje imati ukupno 450 miliona evra prihoda.
Proces nalaženja strateškog partnera za Komercijalnu banku počeo je javnim pozivom 31. maja 2019. godine. Investiciona banka „Lazard“, koja je bila savetnik Srbije u tom procesu, kontaktirala je 28 finansijskih institucija širom sveta, od čega su polovina bile banke, a druga polovina investicioni fondovi.
Od tog broja, šest je poslalo pisma o zainteresovanosti, a potom su najpre stigle četiri neobavezujuće ponude, a zatim i tri obavezujuće, od kojih je najbolja bila ponuda NLB. Prodato je 83,23 % običnih akcija banke za iznos od 387,02 miliona evra, uvećano za kamatu po kamatnoj stopi od dva odsto godišnje, za period od 1. januara 2020. godine do datuma završetka transakcije.
Završena integracija „Vojvođanske“ u „OTP“ banku
U aprilu 2021. godine završena je integracija Vojvođanske u mađarsku OTP banku. Najkompleksnija bankarska integracija ikad realizovana na ovim prostorima predstavlja strateški potez OTP grupe, sa ciljem da formira vodeću bankarsku instituciju u Srbiji.
Nakon ostvarenog godišnjeg rasta kredita od 15 % u 2020. godini, kao i povećanog tržišnog udela u svim ostalim segmentima, nova integrisana banka je prva u Srbiji po pitanju tržišnog učešća u segmentu kredita i druga banka po veličini aktive sa ukupno 5,2 milijarde evra.
OTP grupa je vodeća bankarska grupacija u regionu koja je prisutna u 11 zemalja, ima 1.500 ekspozitura i 33.000 zaposlenih i više od 16 miliona klijenata.
„AIK“ banka kupila „Sberbank“
Domaća AIK Banka, koja posluje u okviru MK Group, potpisala je kupoprodajni ugovor o preuzimanju Sberbank Srbija, potvrđeno je u novembru 2021.
Ovom novom transakcijom, AIK banka postala je vlasnik još nekoliko banaka u regionu koje posluju u okviru Sber banke. Zajedno sa Srbijom, u pitanju je širenje na ukupno šest tržišta.
Kupoprodajni ugovor o preuzimanju Sberbanke u Srbiji deo je zajedničkog ugovora potpisanog između Sberbank Europe AG i AIK Banke, Gorenjske banke d.d. Kranj i AEC Ltd. a o kupovini Sberbank subsidijara u Srbiji, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Mađarskoj. Njihova ukupna aktiva iznosi 7.329 milijarde evra.
U Sberbanci su tada naveli da su odluku o povlačenju sa pomenutih šest tržišta doneli kako bi se „usresredili na svoja ključna tržišta, ali i kako bi ispitali i nove poslovne modele“.
Sa ovom akvizicijom, AIK banka nastavlja svoje poslovanje sa jakom kapitalnom osnovom i veličinom aktive, koja je pozicionirana među prvih 5 banaka na domaćem tržištu u Srbiji, sa tržišnim učešćem od 8,3 %. Završetak ove transakcije se očekuje tokom ove godine, po dobijanju saglasnosti nadležnih nacionalnih i evropskih regulatornih tela.
„Direktna“ banka pripojena „Eurobanci“
Kragujevačka Direktna banka AD obavestila je svoje klijente u novembru da će se pripojiti beogradskoj Eurobanci AD. Banka je tada prestala da postoji bez sprovođenja postupka likvidacije, a na Eurobanku preneta je celokupna imovina i obaveze.
U julu prošle godine najavljeno je pripajanje Direktne banke Eurobanci prema kom će akcionari Eurobank kontrolisati oko 70 % akcija objedinjene banke. Akcionari Direktne će imati vlasništvo nad preostalih 30 % akcija. Nakon odobrenja svih nadležnih institucija, statusna promena pripajanja završena je u decembru 2021. godine.
Nova banka nazvana je Eurobank Direktna. Ona ima aktivu veću od dve milijarde evra i kapital od više od 300 miliona evra, kao i 127 ekspozitura i sa tim zauzima oko 6,4 % bankarskog tržišta, piše Bizlife.