Tramp „nasamaren“ za Panamski kanal – kanalom upravlja Panama, a ne SAD

Kineski antimonopolski regulatori istražuju sporazum američkog konzorcijuma o kupovini dve luke u zoni Panamskog kanala, što je, prema izveštajima, odložilo završetak dogovora koji je prvobitno bio planiran za sledeću nedelju
Predsednik SAD Donald Tramp je netačno tvrdio da Kina kontroliše Panamski kanal (u stvarnosti njime upravlja Panama, iako Kina poseduje luke s obe strane ovog ključnog pomorskog prolaza). Tramp je čak zapretio da će SAD ponovo preuzeti kontrolu nad kanalom, koji povezuje Atlantski i Tihi okean.
Sporazum, koji predvodi BlackRock – najveći svetski upravljač imovinom s kapitalom od 11,6 biliona dolara najavljen je početkom meseca i smatran je korakom ka smanjenju tenzija u regionu. BlackRock se dogovorio da predvodi grupu, koja bi kupila većinski udeo hongkonške kompanije CK Hutchison u 43 druge luke širom sveta, koje obuhvataju 199 pristaništa u 23 zemlje.
Međutim, kineska Državna administracija za regulaciju tržišta saopštila je, odgovarajući na pitanje državnih medija, da je pokrenula istragu o dogovoru „u skladu sa zakonom kako bi zaštitila fer konkurenciju na tržištu i javni interes“. Ovo saopštenje prenela je i kancelarija Kine za Hongkong i Makao.
Nakon ove objave, CK Hutchison je odlučio da sledeće nedelje neće biti zvaničnog potpisivanja sporazuma o dve luke u Panami, prenosi South China Morning Post, pozivajući se na izvor blizak hongkonškoj firmi.
Ključna strateška tačka za trgovinu i vojsku
Panamski kanal, dug 82 kilometra, ključni je prolaz za transport robe i vojnih brodova između Atlantskog i Tihog okeana. Oko 4 % globalne pomorske trgovine i više od 40 % kontejnerskog prometa SAD prolazi kroz kanal.
Međutim, tenzije između Kine i SAD su u porastu. Trampova administracija nedavno je uvela nove carine od 20 % na svu robu iz Kine, a Peking je odgovorio sopstvenim trgovinskim pritiscima. Očekuje se da će SAD sledeće nedelje najaviti dodatne carine na druge trgovinske partnere.
Panamski kanal izgradile su Sjedinjene Američke Države početkom 20. veka, a završen je 1914. godine. Gotovo ceo vek njime su upravljale SAD, sve dok administracija Džimija Kartera nije potpisala sporazum o njegovom prepuštanju Panami, što je tada izazvalo žestoke kritike među republikancima.
Danas je kanal ključan za panamsku ekonomiju – 2024. godine doneo je skoro 5 milijardi dolara profita. Prema studiji IDB Invest objavljenoj u decembru, čak 23,6 % godišnjih prihoda Paname dolazi iz kanala i kompanija koje pružaju usluge povezane s njegovim radom.
Od njegovog preuzimanja 1999. godine, kanal je pod kontrolom Paname, a ne Kine, uprkos Trampovim tvrdnjama.
Američki pritisak na Panamu
Trampov savetnik za nacionalnu bezbednost Majk Volc izjavio je prošlog meseca da je panamsko rukovodstvo započelo „pregovore o statusu luka s obe strane kanala“.
Međutim, uklanjanje kineskog uticaja nije jedini Trampov zahtev prema Panami. On takođe traži da Panama prestane da naplaćuje takse američkim brodovima za prolaz kroz kanal.
Prilikom nedavne posete Panami, američki državni sekretar Marko Rubio rekao je da se slaže s tim zahtevom i da bi američki brodovi trebalo da koriste kanal besplatno.
SAD su obavezne da štite Panamski kanal u slučaju napada, i apsurdno je da plaćamo naknade za prolaz kroz zonu, koju bismo morali da branimo u slučaju sukoba, izjavio je Rubio, piše CNN.