Svetski lanci snabdevanja „pucaju“ – 600 brodova zaglavljeni u lukama
Zastoj i zakrčenje teretnih brodova u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, dosegli su poslednjih dana rekordan nivo. Prošli utorak je tako više od stotinu brodova čekalo da iskrca svoje kontejnere s teretom ispred luka u Los Angelesu i Long Biču.
Desetine brodova već nedeljama čekaju na iskrcaj u ovim dvema lukama, koje zajedno obrađuju oko 25 ukupnog američkog izvoza i čak 40 % ukupnog uvoza. Zakrčenje će se, očekuje se, nastaviti sve do iduće godine. Samo u vodama ispred Los Anđelesa oko 200 hiljada kontejnera čeka svoj red na iskrcaj u luku, napunjenih svime, od igračaka i patika do kritičnih delova za fabričke strojeve, piše Index.hr.
S druge strane, u luci se gomilaju prazni kontejneri, koji čekaju prevoz natrag u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere.
Američki ekonomisti, proizvođači i maloprodajni giganti upozoravaju da će zastoji u lancu snabdevanja rezultirati ne samo izostankom tradicionalnih božićnih sniženja ove godine, nego i potencijalnom nestašicom traženih proizvoda na policama.
Posle Velike Britanije, Amerika se susreće sa „praznim policama“
Drugim rečima, Amerika se pomalo pridružuje Velikoj Britaniji, kao zemlja prvog sveta sa „praznim policama“. Ameriku su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda, od piletine, slanine, sira, kafe i maslinovog ulja, toalet papira i pelena do automobila i sirovina poput drva i plastike. O mikročipovima, koji se ugrađuju u mobilne telefone, laptopove, ali i u automobile, da ne govorimo.
Amerikanci na društvenim mrežama masovno dele snimke praznih i polupraznih polica.
U ovom trenutku nestašice su zajamčene…Već mesecima upozoravamo potrošače da snize svoja očekivanja za sezonu kupovine. Činjenica je da je lanac opskrbe rastegnut do svoje granice od jednog kraja do drugog, rekao je za Business Insider Džonatan Gold, potpredsednik politike lanaca snabdevanja u Nacionalnoj federaciji maloprodaje.
Džozef Bajden je zatražio da luke rade 24 sata, 7 dana nedeljno
Američki predsednik Džozef Bajden obećao je da proširi lučki kapacitet, a kalifornijski guverner Gavin Njusom, demokrata, kao i Bajden, izdao je u sredu izvršnu uredbu, koja bi trebala rešiti problem nestašice vozača kamiona i prostora u skladištima, zbog koje se teret sporo iskrcava iz brodova, odnosno luka.
Predsednik Bajden već je prošle nedelje zatražio od uprave luka u Los Anđelesu i Long Biču da pređu na izvanredni rad od 24 sata dnevno, 7 dana nedeljno. Inače, rade pet dana nedeljno i zatvaraju preko noći. Pitanje je u kojoj će meri to rešiti problem, budući da to neće okončati nedostatak kamiona i vozača za prenos tereta.
U Americi trenutno nedostaje oko 80.000 vozača kamiona, sa tendencijom rasta, ali to je ipak manje kritična nestašica, nego u Velikoj Britaniji, gde nedostaje i do 120.000 vozača, prvenstveno zbog posledica Bregzita i prepreka za dolazak stranih radnika iz EU.
U Americi, ali i u ostatku sveta, sve ozbiljniji zastoji u međunarodnim lancima snabdevanja, pre svega su posledica pandemije i kovid-mera, odnosno restrikcija prelaska granica za brodove, kamione, vozove i avione, koji prevoze robu, kao i dramatičnog poskupljenja energenata i cene prevoza pojedinog teretnog kontejnera te globalnog nedostatka samih radnika.
600 brodova od Amerike do Kine čeka istovar
Ukupno 600 brodova ovih dana čeka na iskrcaj, odnosno ukrcaj robe pred najvećim svetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hong Kongu i Šenženu usidreno je gotovo stotinu brodova.
Koliko je pandemija uticala na globalni pomorski prevoz, govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u kolovozu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja, na čak 2 nedelje.
Prosečna globalna cena prevoza 12-metarskog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego pre pandemije, pokazuju podaci Freightosa.
Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Šenženu (1 do 2 dana), potom sledi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slede Roterdam (do 6 dana) i Savana (6 do 7 dana), a najgore je u Los Anđelesu/Long Biču (7 do 12 dana).
Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuene + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih kompanija na svetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocenjuje Trefzger.
Trefzger je dodao da je pozitivan znak, što tri glavna američka prevoznika robe, lanac supermarketa Volmart i službe za dostavu i špediciju FedEx i UPS, planiraju da intenziviraju svoje 24-satne operacije, kako bi ubrzale otpremu robe širom zemlje. Target, Home Depot i Samsung su objavili da povećavaju svoj intenzitet rada.
Predviđanja agencije Moody’s Analytics
Da će se situacija dodatno pogoršati, odnosno da će problemi u lancima opskrbe biti još veći prije nego što će se popraviti, predvidela je prošle nedelje financijsko-konsultantska kuća Moody’s Analytics u svom izveštaju.
Granične kontrole i ograničenja kretanja, nedostupnost globalne propusnice za vakcinu i zaostala potražnja zbog ostajanja potrošača kod kuće zbog pandemije spojili su se i prave veliki problem, zbog kojeg će globalna proizvodnja biti otežana, jer se isporuke ne vrše na vreme, troškovi i cene će porasti i zbog toga rast BDP-a u svetu neće biti tako snažan, napisao je Moody’s u svom izveštaju, prenosi CNN. I oni su kao verovatnu „najslabiju kariku“ identifikovali hronični nedostatak vozača kamiona.
U novom izveštaju ove nedelje ova agencija je konstatovala da „glavobolje u lancu snabdevanja još ne pokazuju znakove jenjavanja“.