Poznati razlozi zašto Facebook menja ime
Fejsbuk je promenio ime, reorganizovao svoje poslovanje i promovisao ključnog rukovodioca, kako bi fokusirao svoj imidž na „metaverzum“ – povezani digitalni prostor, u koji se ulazi preko uređaja proširene stvarnosti i virtuelne realnosti.
Kompanija je priznala da je ova oblast neprofitabilna i da će verovatno tako ostati još mnogo godina, ali prilika od 1 bilion dolara i strah od ponavljanja grešaka iz prošlosti dovode do toga da troši veliku i javnu potrošnju na razvoj.
Facebook odvaja novonastalu Facebook Reality Labs, koja nije postojala pre tri godine i koju vodi novi tehnički direktor Endru Bosvort, u sopstvenu finansijsku jedinicu. Takođe, ulaže 10 milijardi dolara ove godine u FRL, za šta je generalni direktor Mark Zakerberg priznao da verovatno neće biti profitabilan najmanje deceniju. U četvrtak je najavio da će kompanija, takođe, biti preimenovana u „Meta“, prenosi Biznis Insajder.
Bosvort, koji je u Fejsbuku više od 15 godina, imenovan je za tehničkog direktora prošlog meseca, nakon što je vodio Facebook Reality Labs, koji uključuje Oculus slušalice u vlasništvu Fejsbuka. Za sada, sa Zakerbergovim jasnim fokusom na izgradnju „metaverzuma“, Bosvort efektivno ima budućnost kompanije u svojim rukama.
Žele da se distanciranju od problema u osnovnim aplikacijama
Ovaj svež pogled na sledeću eru kompanije verovatno nije samo u tome da se obezbedi da je na vrhuncu računarske i potrošačke tehnologije, već i o distanciranju od problema u osnovnim aplikacijama, kao što su Facebook, Instagram i WhatsApp. Dominacija Fejsbuka na društvenim medijima dovela je Zakerberga u višegodišnju PR noćnu moru, koju je nedavno pokrenula uzbunjivačica Frensis Haugen iz istovremene vladine istrage, koje je ona pokrenula. Da ne pominjemo pitanje usporavanja usvajanja njegovih aplikacija među mladima i sve većeg nezadovoljstva onih, koji ih koriste.
– Izgradnja naših društvenih aplikacija će uvek biti važan fokus, ali trenutno je naš brend toliko čvrsto povezan sa jednim proizvodom da ne može da predstavlja sve što radimo danas, a još manje u budućnosti, rekao je Zakerberg u četvrtak na konferenciji za novinare, na godišnjoj konferenciji za programere „Connect“.
Zakerberg ostaje, kao izvršni direktor nove kompanije, prvo je izvestio „The Information“, i nije ukazao na bilo kakve promene u strukturi ili poslovnom modelu Facebooka, Instagrama, WhatsApp-a ili drugog paketa aplikacija, i reklamnih platformi, koje čine 900 milijardi dolara. Kompanija, koja menja ime u „Meta“ je samo jedan od nekoliko površnih i finansijskih događaja, koji signaliziraju promenu prioriteta, barem od samog Zakerberga.
– Facebookov šef AR-a, koji je promovisan u CTO-a je veoma snažna potvrda vrednosti i pravca u kome cela industrija ide, i Facebook želi da osigura, da svi proizvodi, koji idu napred budu izgrađeni u tom pravcu, rekao je Mat Miesnieks, investitor i osnivač AR mapiranja alat 6d.ai.
Pored toga što je Facebook Reality Labs podelio u sopstvenu jedinicu za finansijsko izveštavanje, kompanija je tokom svog poziva o zaradi u trećem kvartalu u ponedeljak rekla da daje segmentu 10 milijardi dolara finansiranja ove godine (dvostruko više od onoga što je kompanija rekla da troši ove godine na „bezbednost i sigurnost“). Divizija, koja već ima oko 10.000 zaposlenih, dobiće još 10.000 u Evropi. Facebook-ova „porodica aplikacija“, proizvodi za zaradu, koji uključuju Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger, biće odvojeno prijavljeni.
– Smatram da je ovaj rad kritičan za našu misiju, jer pružanje osećaja prisustva, kao da ste tamo sa drugom osobom, to je sveti gral društvenih iskustava, rekao je Zakerberg, na pozivu kompanije u ponedeljak o zaradi. Tokom ove decenije, dodao je, „Naš cilj je da pomognemo „metaverzumu“ da dosegne milijardu ljudi i stotine milijardi dolara digitalne trgovine“.
Tokom „Connecta“, ponovio je te komentare, dodajući: „Očekujemo da ćemo uložiti mnogo milijardi dolara u godinama, koje dolaze pre nego što „metaverzum“ dostigne razmere“.
Čini se da metaverzum takođe u velikoj meri govori o tome da Facebook ima put da se udalji od zavisnosti od drugih kompanija, poput Apple-a i njegovog moćnog App Store-a. Sistem u vlasništvu Fejsbuka omogućio bi kompaniji da potpunije kontroliše svoje metaverse proizvode, zajedno sa podacima i tehnologijama za praćenje, koje su ključne za njen poslovni model.
– Život po njihovim pravilima duboko je uobličio moje poglede na tehnološku industriju, rekao je Zakerberg, tokom konferencije „Connect“ u četvrtak. „Počeo sam da verujem da nedostatak izbora za potrošače i visoke naknade za programere guše inovacije i koče čitavu internet ekonomiju“.
Facebook počeo da naziva Apple kao ključnim konkurentom
Facebook je nedavno počeo da naziva Apple ključnim konkurentom i javno ga kritikuje, direktno pripisujući njegovu sporiju stopu rasta u rezultatima trećeg kvartala promeni u kontroli privatnosti podataka proizvođača iPhone-a, koja je smanjila praćenje oglasa. Tokom svedočenja u Kongresu 2019. o potencijalnoj antikonkurentskoj praksi, Zakerberg je naveo Appleov iMessage softver, kao konkurenta Messenger-u i WhatsApp-u. Apple, takođe, pravi sopstvene VR i AR slušalice i ulaže milijarde u njihov razvoj, izvestio je Bloombergov Mark Gurman , iako kompanija nije javno objavila nijedan proizvod. Ti Apple uređaji su još uvek udaljeni nekoliko godina, prema Bloombergu, ali neki insajderi su predvideli da će debitovati već 2023. godine.
Facebook prodaje oko 2 miliona Oculus slušalica kvartalno
Facebook-ove Oculus VR slušalice trenutno čine najmanje polovinu ukupnog tržišnog udela te industrije, prema istraživanju Evercore ISI. Kompanija prodaje oko 2 miliona Oculus slušalica kvartalno, što je jednako 600 miliona dolara prihoda.
– (Facebook) bi od toga mogao da zaradi trilion dolara za 5 do 10 godina, rekao je Kan, tehnološki futurista, o tehnologiji i platformama „metaverzuma“. „I kriva usvajanja, brzina, se promenila. Trebalo bi da budemo pažljivi upoređujući usvajanje nove tehnologije sa usvajanjem starih tehnologija. Oktobarski izveštaj kompanije Allied Market Research otkrio je da će ukupno tržište AR/VR proizvoda dostići blizu 500 milijardi dolara do 2030. godine, u odnosu na 15 milijardi dolara u 2020“.
Rano strateško ulaganje Fejsbuka moglo bi da mu pomogne da izbegne ponavljanje greške iz prošlosti. Miesnieks, ukazao je na raniju revoluciju mobilnih uređaja, za koju je Facebook priznao da je kasnila. Ovog puta, ona i druge tehnološke kompanije ne žele da izgube svoju dominantnu poziciju na tržištu.