Peto izdanje Kinoskopa od 17 do 19. novembra
Peto izdanje Kinoskopa održaće se od 17 do 19. novembra u Art Bioskopu Kolarac, a obuhvata četrdeset filmova raspoređenih u devet tematskih celina koje su tokom prethodnih godina postale neraskidivi deo festivala.
Njih će stručni žiri, u sastavu: Radiša Cvetković, filmski esejista i edukator, Olja Nikolić-Kia, kustoskinja i aktivistkinja i Tin Dožić, hrvatski multimedijalni umetnik, razmatrati za simbolične nagrade, Grand Prix, Special Mention, najbolja originalna muzika i najbolji Live Soundtrack.
Revijalni deo programa koji izdvajamo kao svojevrsni kuriozitet sastoji se iz dva audio-vizuelna performansa, Luisa Masija, ko-osnivača i aktivnog člana nezavisne laboratorije analognog filma CRATER-Lab, i Andree Sađioma, jednog od osnivača napuljskog kolektiva Ark-Film-Lab, kao i iz izbora studentskih radova iz radionica koje vodi profesor Čaba Bolok sa univerziteta Eszterházy Károly u Egeru.
Gošća festivala, francuska umetnica Gael Ruar čija karijera je započela još 1990-ih, prikazaće svoj prvi dugometražni film „Darkness, Darkness, Burning Bright’“ sa 16mm trake, i odvesti publiku u šetnju kroz mistične, solarizovane noćne predele koji deluju kao da pripadaju nekom drugom svetu.
Dopunsku dozu ezoterije donose „Magija, misterija i horor“, odnosno ostvarenja koja zaviruju u kolektivno podsvesno, naše najdublje žudnje i strahove, i preobražavaju ih u začudne vizije, mračne, eterične, nadrealističke…
U okviru Live Soundtrack-a, koji tradicionalno zatvara festival, muzičari sa lokalne scene uživo izvode autorske verzije muzike za nekoliko naslova, a u duhu audio-vizuelnog eksperimenta : Dulce Melos, američki muzičar koji živi u Beogradu, izvodi muziku na cimbalu, Ignjat Milićević na klavijaturama a Aleksandar Narančić na modularnom sintisajzeru.
Dokumentaristička selekcija i eksperimentalna fikcija bave se raznorodnim temama, od ekologije i snova, preko kapitalizma i mentalnih poremećaja, do položaja žene u patrijarhatu, neretko pozivajući gledaoca na aktivno učešće. Ništa manje zahtevni nisu ni „Found Footage“ filmovi koji se putem arhivskih snimaka oslanjaju na istoriju sedme umetnosti, i pronalaze kreativne načine da rekontekstualizuju prošlost, bilo iz filmskog, društvenog ili ličnog ugla. Najličnija je selekcija „Intimni susreti’“ koja ogoljava unutrašnje svetove autora, kao politički akt ili poprište za postizanje emotivne katarze.
„U carstvu bez ljudi“ susreću se i sudaraju apstraktne teksture, neuhvatljivi osećaji i večnost pokreta, a sve pod budnim mehaničkim okom Kiklopa. Apsudni humor i transgresivna provokacija obeležje su „Pankera i subverzivaca“ koji kreaciji pristupaju bez kompromisa, vođeni razigranošću deteta.
Festival ove godine ima čast da ugosti veliki broj stranih gostiju, te će se muzičarima i performerima na kratkim diskusijama posle filmova pridružiti i Nejtan Sedia, autor filma „Upsodown“, Olga Uzikaeva, ko-autorka filma „Post Socialist Bodies“, Zora Berghamer, scenaristkinja filma „Top View of my Brain as a Crime Scene“ i Neli Lena Šmitlajn, autorka filma „Advena“.
lj.z.