Nedostatak kontejnera, premalo brodova doveli do smanjenje transporta na lukama
Rastuća potražnja za čitavim nizom roba, nedostatak kontejnera, zakrčenost luka, premalo brodova, ali i poteškoće u obezbeđivanju radne snage, rezultovali su krizom transportnih kapaciteta na svim značajnim pomorskim rutama.
Različiti poremećaji u lancu snabdevanja prouzrokovani pandemijom, u kombinaciji sa dodatnim problemima, poput posledica blokade Sueckog kanala, doveli su vrtoglavnih vozarina i najviših zarada brodara još od 2018. godine. Sredinom septembra, prevoz kontejnera od 40 % od Kine do Evrope koštao je neverovatnih 7-8 puta više nego ranije. Da li je posredi efekat balona koji će na kraju pući ili se na tržištu uspostavljaju nova pravila igre, jedno je od glavnih pitanja na koje se traži odgovor.
Iako su dešavanja od marta prošle godine pokazala da je danas, više nego ikada, potrebno biti oprezan u davanju prognoza, predviđanja svetskih konsultantskih kuća uglavnom govore u prilog tezi da će sa stišavanjem pandemije i smanjenjem zagušenja doći i do pada cena.
Sa druge strane, analitičari uglavnom zastupaju stav da se one neće ni približiti nivou pre pandemije. Takvog mišljenja je i značajan deo predstavnika domaće transportno-logističke industrije, koja se tokom proteklih meseci intezivno bori sa poteškoćama uzrokovanim visokim cenama kontejnerskog prevoza.
– Sigurno je da se, dok tržište bude prihvatalo rast cene transporta, koje vozari drže na istorijskom maksimumu, normalizacija situacije ne može očekivati. Kako imamo situaciju da je cena prekookeanskog kontejnerskog transporta viša za oko sedam do osam puta, ništa drugo ne možemo da očekujemo, nego poskupljenja finalnih proizvoda i nestašice na ključnim tačkama snabdevanja – objašnjava Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja logističke kompanije cargo-partner u Srbiji.
On dodaje da postoji i niz faktora, koji ulivaju optimizam da će se situacija stabilizovati.
– Trenutno se događaju značajni pritisci na strani tražnje, a nedostatak opreme, zagušene luke, smanjenje radne snage na brodovima, pristaništima, aerodromima, u drumskom transportu, još više su doprineli da se transportni kapaciteti smanje. Situacija sa cenama bi se donekle mogla stabilizovati, kada se strabilizuje i tržište, postepeno, u periodu od naredne dve do dve i po godine – zaključuje Đekić.