Connect with us

Ekonomija

Narodna banka Srbije povećala kamatnu stopu 12. put zaredom

Photo: Pixabay

Izvršni odbor Narodne banke Srbije odlučio je da poveća referentnu kamatnu stopu za 25 baznih poena, na nivo od 5,75 %.

Na današnjoj sednici je odlučeno i da stopa na depozitne olakšice ostane zadržana je na nivou od 4,5 %, dok je stopa na kreditne olakšice povećana na 7 %.

I pored znakova popuštanja, navodi se u saopštenju NBS, globalni troškovni pritisci i uvozna inflacija su i dalje visoki i potrebno je ograničiti njihove indirektne efekte na rast cena na domaćem tržištu.

NBS očekuje da će ova mera doprineti da se inflacija u Srbiji nađe na opadajućoj putanji i vrati u granice dozvoljenog odstupanja.

Povećanje referentne kamatne stope utiče na ostale dinarske kamatne stope na tržištu novca, kredita i štednje, a NBS smatra da to pokazuje efikasnost transmisionog mehanizma monetarne politike putem kanala kamatne stope.

„Istovremeno, održavanjem relativne stabilnosti kursa dinara prema evru, Narodna banka Srbije znatno doprinosi ograničavanju efekata prelivanja rasta uvoznih cena na domaće cene, kao i ukupnoj makroekonomskoj stabilnosti u uslovima povećane globalne neizvesnosti“, kažu u NBS.

Izvršni odbor je naveo da su pad svetskih cena energenata, kao i rešavanje zastoja u globalnim lancima snabdevanja i smanjenje troškova kontejnerskog transporta u velikoj meri doprineli slabljenju globalnih troškovnih pritisaka, što bi trebalo da ima uticaja i na usporavanje domaće inflacije u narednom periodu.

„Ipak, otvaranje Kine nakon popuštanja restriktivnih zdravstvenih mera moglo bi ubrzati globalnu ekonomsku aktivnost i povećati tražnju za energentima i primarnim proizvodima, što može usporiti proces smanjenja globalne inflacije, dok bi u suprotnom smeru delovalo veće od očekivanog zaoštravanje monetarnih politika centralnih banaka“, navodi se u saopštenju NBS.

Od dinamike zaoštravanja monetarnih politika američkog Sistema federalnih rezervi i Evropske centralne banke zavisiće i kretanja na međunarodnom finansijskom tržištu i tokovi kapitala prema zemljama u usponu.

„Opreznost monetarne politike je neophodna i zbog i dalje prisutnih geopolitičkih tenzija, uključujući i postojanje rizika da se snabdevanje svetskog tržišta naftom iz Rusije znatnije smanji u narednim mesecima i da ne bude kompenzovano rastom ponude iz drugih zemalja OPEC-a, što bi podstaklo rast cene nafte.

Pored toga, indirektni efekti povećanih cena energenata i industrijskih sirovina u prethodnom periodu, zajedno s tržištem rada koje karakteriše niska nezaposlenost i dalji rast zarada, još uvek utiču na rast bazne inflacije u većini zemalja“, navode u NBS.

Inflacija u Srbiji je u januaru na mesečnom nivou iznosila 1,4 %, a međugodišnje posmatrano 15,8 %.

„I dalje se oko dve trećine doprinosa ukupnoj inflaciji odnosi na rast cena hrane i energenata, na koji mere monetarne politike imaju ograničen efekat, jer je rast ovih cena u velikoj meri posledica dešavanja u međunarodnom okruženju.

Bazna inflacija (merena promenom indeksa potrošačkih cena po isključenju hrane, energije, alkohola i cigareta) i dalje se kreće na znatno nižem nivou od ukupne inflacije – u januaru je iznosila 10,4 odsto međugodišnje, čemu značajno doprinosi očuvana relativna stabilnost deviznog kursa“, kažu u NBS. dodajući da prema psolednjoj projekciji očekuju da će međugodišnja inflacija ostati povišena i u nastavku prvog tromesečja ove godine.

To će biti psoledica prenošenja troškovnih pritisaka iz prethodnog perioda cene hrane i drugih industrijskih proizvoda, kao i zbog poskupljenja struje i gasa.

„Nakon toga, inflacija bi trebalo da se nađe na opadajućoj putanji, uz znatniji pad u drugoj polovini ove godine i povratak u granice cilja sredinom 2024. godine“, zaključuju u NBS.

U centralnoj banci ponovili su svoju projekciju da će privredni rast ove godine iznositi između dva i tri odsto, a da će rast biti vođen domaćom tražnjom, dok će neto izvoz dati negativan doprinos.

„Ipak, očekujemo da i u ovoj godini izvoz nastavi dinamičan rast zahvaljujući investicijama iz prethodnog perioda, koje su bile pretežno usmerene u razmenljive sektore. Oporavak eksterne tražnje od druge polovine ove godine, povećani izvozni kapaciteti i planirana realizacija investicionih projekata, pre svega u oblasti putne, železničke, energetske i komunalne infrastrukture, od 2024. bi trebalo da rezultiraju ubrzanjem rasta bruto domaćeg proizvoda na raspon od tri do četiri odsto, a u narednim godinama i povratkom na pretpandemijsku putanju rasta od oko četiri odsto godišnje“, ističu u NBS.

Naredna sednica Izvršnog odbora na kojoj će biti doneta odluka o referentnoj kamatnoj stopi održaće se 6. aprila 2023. godine.

I. S.

Continue Reading
Advertisement akcija ams
akcija skener
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Poslovanje

Objavljena imena dobitnika Mark Awards 2023

Foto: Promo

Marketing mreža objavila je imena dobitnika prestižnih Mark Awards priznanja koja će, 23. oktobra na svečanoj ceremoniji, biti uručena stručnjacima iz kompanija u Srbiji za lične poslovne i profesionalne uspehe.

Za priznanja ove godine nominovana su čak 43 stručnjaka, a stručni žiri doneo je odluku da nagradi njih 12, koji su u 2022/23. godini ostavili trag na tržištu Srbije.

U kategoriji Chief Marketing of the Year nagrada je pripala Aleksandri Kosanović Strižak, direktorki Sektora marketinga i komunikacija u Erste banci, dok je Milan Perić, direktor marketinga i komunikacija u kompaniji Carlsberg (Srbija, Crna Gora, BIH, Albanija), dobitnik priznanja u kategoriji Chief Marketing Officer of the Year – Multi Country.

Milica Gajić, marketing menadžerka (Najlepše želje i Menaž) u kompaniji Atlantic Grupa, proglašena je dobitnicom u kategoriji Brand Manager of the Year. Stefan Despotović, direktor Centra za odnose sa javnošću u kompaniji NIS, istakao se u kategoriji PR/Corporate Communications Manager of the Year, a Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager u kompaniji Mars UBBAI, dobitnica je u kategoriji Internal Communications Manager of the Year.

Employer Branding Manager of the Year je Ivana Eror Bauk, Head of People Engagement and Culture u Delhaize Serbia. Digital Marketing Manager of the Year je Una Zabunov, šef Službe za digitalne marketing komunikacije u kompaniji Telekom Srbija, a CSR/ESG Manager of the Year je Dušan Stojaković, Senior Manager Global Sustainability u STADA Arzneimittel AG (Hemofarm AD).

Filip Đorović, Marketing Director u kompaniji Shoppster Srbija & Slovenija, osvojio je nagradu u kategoriji Rising Star of the Year, za marketing profesionalce do 30 godina. Luka Đukanović, Marketing menadžer (Bananica, Štark) u Atlantic Grupi, osvojio je titulu Brand Innovator of the Year, dok je Aleksandra Milačić Jelača, Marketing Director u kompaniji The Fun&Fit Company, dobitnica u kategoriji Super Hero of the Year, za marketare koji su, uprkos brojnih krizama i izazovima tržišta hrabro nastavili sa komunikacijom ka potrošačima.

Na predlog članova žirija, Ivanu Žagaru, Senior Brand Manager u kompaniji Jaffa Crvenka, dodeljeno je Specijalno priznanje za lični doprinos razvoju struke u Srbiji.

Žiri Mark Awards činilo je 15 uglednih profesionalaca – direktora kompanija, direktora kreativnih, PR i digitalnih agencija, kao i jedan predstavnik organizatora, odnosno strukovnog medija iz Srbije. Ove godine žiri je radio u sastavu – Vlastimir Vuković, CEO – President of Executive Board, NLB Komercijalna banka; Branka Pudrlja Durbaba, glavna direktorka za prodaju i zadovoljstvo korisnika, A1 Srbija; Goran Sorak, direktor, Gorenje; Nataša Filipović, Managing Director, Ovation BBDO; Milivoj Đorđić, General Manager Adria Region, SmartPoint Adria; Katarina Pribićević, Managing Director, McCann Beograd; Ksenija Karić, CEO, Schneider Electric za Srbiju i Crnu Goru; Ljiljana Ahmetović, CEO, Shoppster Srbija & Slovenija; Marina Hadrović, Managing Director za Adria region i Bugarska, Mondelēz International; Nevena Kurtović, Managing Director, Fusion Communications; Olivera Nikodijević, Managing Director, Havas Adriatic; Violeta Kovačević, CEO, Mercator-S; Predrag Milinčić, General Manager, MARS Balkans; Sanja Milaković Kolundžija, Principal, Executive Group i Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža.

Cilj Mark Awards nagrade jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda. Mark Awards je nagrada kojom strukovni portal Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije, Mark Awards nagrade dodeljuju se pojedincima za lične poslovne i profesionalne uspehe, odnosno pojedincima koji su ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u prethodnom periodu.

Više informacija i spisak dobitnika sa biografijama i obrazloženjima članova žirija dostupno je na sajtu https://mark-awards.rs/dobitnici/

Srebrni sponzor Mark Awards projekta je agencija Cheil Centrade Adriatic. Bronzani sponzor je agencija SmartPoint Adria. Sponzori su Mercator-S, Carlsberg Srbija i Generali osiguranje. Agencija partner je Ovation BBDO.

lj.z.

Continue Reading

Sponzorisano

Sponzorisano

Oznake

Istaknuto na YouTube

U trendu