Istorijski filmovi na 18. Beldocsu – od 21-27.maja 2025.

Prošlost na ekranu: Sećanja, snimci i istine na Beldocsu
Ovogodišnje izdanje Beldocsa biće održano od 21. do 27. maja na deset lokacija širom Beograda. Publiku očekuje bogat i raznolik filmski program, tematski osmišljeni prateći sadržaji i sveža selekcija autora iz celog sveta.
Ove godine, posebna pažnja posvećena je istorijskim filmovima koji otvaraju vrata prošlosti kroz objektiv moćnih arhivskih snimaka, zaboravljenih priča i novih, hrabrih pogleda na stare istine.
„Istorijski dokumentarni filmovi nam pomažu da bolje razumemo prošlost i otkrijemo višeslojnost mnogih dešavanja. Oni nas upućuju na uzroke i posledice događaja, bili to ratovi, konferencije, verska okupljanja, značajni kulturni hepeninzi ili državne ideologije. Filmovi koji čuvaju sećanje i nude lekcije za sprečavanje budućih grešaka, čineći istoriju moćnim oruđem za podizanje svesti i promene”, poručio je umetnički direktor festivala Marko Grba Singh.
Stanje (Condition) film je Tomasa Hajzea, nemačkog autora dokumentarnih filmova i pozorišnog reditelja, koji je preminuo u maju prošle godine. Hajzeov film koji prikazuje papamaniju koja je zavladala Nemačkom kada ju je posetio papa Benedikt XVI u septembru 2011. godine biće prikazan u okviru In memoriam celine.
Vozovi (Trains), autora Macieja J. Drigasa, kombinujući pažljivo odabrane arhivske snimke i sugestivnu zvučnu sliku govore, iako bez reči, o neuspehu čovečanstva da uči iz prošlosti i predvidi budućnost. Ova poetska meditacija o ciklusima rata i prolaznog mira, koja će srpsku premijeru imati u okviru ovogodišnjeg Beldocs-a kao deo programske celine posvećene Poljskoj kinematografiji, sačinjena je od materijala prikupljenog iz čak 46 globalnih arhiva.
Izrael – Palestina na švedskoj televiziji 1958–1989 (Israel Palestine on Swedish TV 1958-1989) je igrano-dokumentarni film autora Jerana Huga Olsona, koji prikazuje kako je „majka svih sukoba“ predstavljena u programu švedske javne televizije u periodu od 1958. do 1989. godine. Tokom tri decenije, švedska televizija je izveštavala o događajima u Izraelu i Palestini koji su oblikovali tokove međunarodne politike i doveli do brojnih kriza. Prizori svakodnevnog života prepliću se sa slikama uspona izraelske države i paralelnom palestinskom borbom za nezavisnost. Ekskluzivni arhivski materijal obuhvata vesti sa Jaserom Arafatom, kao i intervjue sa tadašnjim izraelskim ministrom spoljnih poslova Abom Ebanom. Film će biti prikazan u okviru celine Udarni termin.
Obračun u Helsinkiju (The Helsinki Effect) je arhivski esejistički dokumentarac autora Artura Francka, koji se bavi možda najvažnijim, a ujedno i najviše zaboravljenim događajem iz perioda Hladnog rata kada se trideset i pet svetskih lidera okupilo 29. jula 1975. godine u dvorani Finlandija u Helsinkiju na trodnevnoj sednici tokom Hladnog rata, poznatoj kao Konferencija za sigurnost i saradnju u Evropi, ili Helsinški sporazum. Ovaj film, zasnovan na stotinama sati arhivskih snimaka, dekonstruiše diplomatski proces koji je često nedovoljno cenjen i shvatan, otkrivajući kako je upravo on imao presudan uticaj na svet. Film je deo celine pod nazivom Specijalne projekcije.
Rijeka ili smrt (Fiume O Morte!) autora Igora Bezinovića vraća nas u 1919. godinu, kada je italijanski pesnik, dendi i propovednik rata Gabrijele D’Anuncio okupirao grad Fiume. Građani grada Fiume, današnje Rijeke, prepričavaju i reinterpretiraju bizarnu priču o okupaciji svog grada, koja je trajala punih šesnaest meseci kroz brutalno faktografsko, ali prkosno pankersko filmsko putovanje. Filmom Igora Bezinovića biće zatvoren 18. Beldocs festival.
Dokaz (Evidence) autorke Li En Šmit, koji će biti prikazan u okviru tematske celine Meteori, analizira korporativnu potrošnju i uticaj „crnog novca“ na američku politiku i ideologiju, kao i lična razmišljanja o porodici. Koristeći arhivske podatke o finansiranju, lokacijama proizvodnje i lične fotografije, film istražuje kako korporativni kapital oblikuje naše predstave o porodici, ali i kako su napadi desnice na telesni integritet povezani s ekološkom krizom.
BLUM – Gospodari svoje budućnosti (Blum – Masters of Their Own Destiny) donosi priču rediteljke Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu, preduzetniku i vizionaru koji je u posleratnoj Bosni i Hercegovini osnovao „Energoinvest“, kompaniju zasnovanu na modelu radničkog samoupravljanja. Kroz bogatu arhivu i svedočenja, film prikazuje kako je Blum u ruralnom i razrušenom okruženju uspeo da izgradi globalnu firmu vođen filozofijom koja danas, u doba kapitalizma, deluje gotovo utopijski.
Program festivala je dostupan na internet stranici beldocs.rs gde se i direktno mogu kupiti ulaznice.