Danas protest radnika u preduzeću „Železnički integralni transport“ – traže isplatu šest zaostalih plata
Radnici će se okupiti u 12 sati, ispred zgrade Vlade, ističe za Danas Miladin Žujović, predsednik Sindikalne organizacije ŽIT Beograd, kako bi izrazili svoje nezadovoljstvo zbog višemesečnog neisplaćivanja ličnih dohodaka i zaastoja u procesu rada.
– Plate nismo dobili već šest meseci. Poslednji put smo primili polovinu ličnog dohotka u oktobru prošle godine i od tada smo u potpunosti bez zarada. Takođe, iako redovno dolazimo na svoja radna mesta posla nema, odnosno bilo ga je ali u veoma malom obimu. Tražili smo objašnjenje od poslovodstva zašto nema plata i zbog čega preduzeće ne radi i rečeno nam je da klijenti ne žele da nas angažuju za naše transportne usluge. Situacija je izuzetno teška, ljudima to postaje nepodnošljivo i od decembra je preduzeće napustilo četrdesetak radnika. Jednostavno, više nisu mogli da izdrže bez primanja – objašnjava Žujović.
On dodaje da je u ŽIT-u na svojim radnim mestima ostalo 82 radnika i da su oni odlučni da od nadležnih zatraže rešavanje problema sa kojima se suočavaju.
– Država je naš vlasnik. Shodno tome smatramo sa punim pravom da su nadležni u Vladi i resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture adresa na koju treba da se obratimo. Očekujemo da će neko od nadležnih da nas primi i sasluša šta imamo da kažemo. Isto tako želimo da čujemo šta vlasnik planira sa preduzećem. Drugim rečima, da li će ŽIT nastaviti da postoji i da li se eventualno razmišlja o pokretanju socijalnog programa – navodi Žujović.
On objašnjava za Danas da preduzeće faktički ne radi od maja da je terminal ŽIT-a zatvoren a novi koji se gradi nije završen. Zbog toga posao stoji a radnici ne primaju plate već pola godine.
Upravo je to razlog koji nas primorava da protestujemo a u tome imamo podršku i naše sindikalne centrale, Saveza samostalnih sindikata Srbije. Takođe, na protestu u ponedeljak priključiće nam se i članovi drugog sindikata aktivnog u preduzeću, Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a.
Povodom najavljenog protesta i situacije u preduzeću kontaktirali smo i menadžment Železničkog integralnog transporta ali do zaključenja ovog izdanja našeg lista nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.
Podsećanja radi, tada u organizaciji Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a. zaposleni u Železničkom integralnom transportu protestovali su ispred Vlade Srbije 1. i 2. avgusta i 5. septembra prošle godine zahtevajući isplatu zaostalih zarada, nastavak poslovanja preduzeća pokretanjem terminala u Makišu i završetak novog terminala čija je izgradnja stala, a njegovim puštanjem u rad, kako tvrde radnici, unapredilo bi se poslovanje Železničkog integralnog transporta.
Jedan od zahteva radnika u protestu je bio da direktor Jovica Vasiljević podnese ostavku zbog prekida rada preduzeća, do koga je došlo 22. maja 2023., od kada zaposleni nisu primali plate.
Tog dana poslovodstvo je mejlom poslalo obaveštenje klijentima o nemogućnosti rada terminala zbog toga što se račun preduzeća nalazi u blokadi. U međuvremenu je poslovodstvo zaposlene poslalo kućama rekavši im da će raditi po pozivu bez bilo kakvog dodatnog objašnjenja što je, kako su tada isticali sindikalci u preduzeću, u potpunosti protivno Zakonu o radu i ugovorima koji su zaposleni potpisali.
Prema tvrdnjama sindikalaca rukovodstvo, na čelu sa direktorom Jovicom Vasiljevićem urušilo je rad preduzeća uprkos obećanjima da će podići produktivnost u pružanju transportnih usluga. Umesto toga usledilo je odbijanje već ugovorenih poslova i registracije transportne mehanizacije, odnosno kamiona, viljuškara i dizalica, pod obrazloženjem da je to navodno nerentabilno, tvrdili su radnici koji su tada organizovali protestne skupove.
Nakon drugog dana protesta održanog 2. avgusta, Vlada Srbije je smenila direktora Vasiljevića i obećala pomoć kako bi se isplatile zaostale zarade i uplatili porezi i doprinosi na njih. S obzirom na to da je obećanje bilo da će se sve rešiti do 1.septembra ali ipak do toga nije došlo radnici su organizovali novi, treći po redu, protest.
Tek nakon toga je preduzeće od nadležnih dobilo pomoć za isplatu zaostalih zarada.
Radnici u Železničkom integralnom transportu smatraju da tvrdnje o nerentabilnosti nisu tačne, jer je preduzeće svih godina poslovanja redovno ispunjavao obaveze prema državi i isplaćivao zarade zaposlenima.
Tvrde da bi se produktivnost ŽIT-a dodatno povećala puštanjem u rad drugog terminala, koji je u završnoj fazi izgradnje. ali se sa tim projektom stalo.
Foto: Ana Paunković