Ekonomija
Ako G7 ograniči cene nafte Rusiji, gorivo poskupljuje i u Srbiji i EU

Odluka grupe G7, koja okuplja najmoćnije industrijske zemlje sveta, o donošenju plana za ograničavanje prodajnih cena ruske nafte može da izazove nova enormna poskupljenja nafte, a Evropu da ostavi bez dovoljnih količina tog energenta, smatra stručna javnost. Takođe, to se posredno može odraziti i na Naftnu industriju Srbije (NIS), u kojoj je naša država manjinski vlasnik, tako što bi se ta kompanija suočila sa poskupljenjem nafte iz uvoza.
Naime, članice G7 su se usaglasile da treba uskratiti osiguranje, posredovanje, finansiranje i druge usluge za transport ruske nafte kako bi se ograničila njena cena i time smanjila novčana sredstva, koja Rusija ima na raspolaganju za finansiranje vojne intervencije u Ukrajini. Cilj je da se na taj način cena ruske nafte smanji na iznos od 40 do 60 dolara po barelu. Nakon što su članice G7 donele odluku, ali ne i datum od kada bi ona trebalo da stupi na snagu, Moskva je na to odgovorila pretnjom da će prestati da prodaje naftu svim zemljama koje ograniče njenu cenu.
Međunarodna agencija za energiju (IEA) je procenila, da će nakon aktiviranja novog paketa naftnih sankcija EU prema Rusiji, koji na snagu stupa 1. novembra, taj energent poskupeti za oko 20 %. Odmah nakon što je IEA saopštila taj podatak, cena nafte na berzama je skočila za 1 %, odnosno na 94 dolara za barel. Činjenica da će u slučaju da Rusija prekine sa snabdevanjem zemalja, koje ograniče cenu njene nafte doći do akutnog nedostatka “crnog zlata” na tržištu, a da veliki svetski proizvođači nisu spremni da povećaju proizvodnju, stvara situaciju u kojoj će potražnja biti veća od ponude. To će automatski dovesti do dodatnog povećanja cena nafte i spekuliše se da bi one mogle da premaše nivo od 100 dolara po barelu.
Zabrinutost da će do toga zaista i doći podgreva podatak da su američke energetske kompanije upozorile da Evropska unija neće moći da računa na značajnije povećanje isporuka nafte tokom zimskog perioda jer nemaju nameru da povećaju njenu proizvodnju zarad te svrhe. Potpuno je jasno da ne samo američke već ni velike kompanije iz drugih zemalja neće žuriti sa podizanjem sopstvene proizvodnje kako bi se nadomestio nedostatak ruskog “crnog zlata” na tržištu jer im situacija u kojoj nafte nema dovoljno donosi veće profitne stope.
Ekspert za energetiku Velimir Gavrilović kaže za Danas da je odluka G7 već dovela do povećanja cena nafte na svetskim berzama a da može da dođe i do dodatnog skoka.
To svakako može da se desi, ali ne verujem da će poskupljenja biti enormna, a razlog je taj da su cene nafte i u ovom trenutku već visoke. Oni koji uvode ovakva ograničenja Rusiji mogu da se suoče sa nedovoljnim količinama nafte za svoje potrebe jer je Moskva sigurno neće prodavati ispod tržišne cene. Što se tiče političkog cilja odluke G7 ona neće da postigne nikakav efekat jer će Rusija svoju naftu plasirati na tržišta onih zemalja koje joj nisu uvele sankcije i zarađivaće kao i dosad. Takođe, ovo nije garant da ruska nafta neće stizati do, primera radi, Sjedinjenih Američkih Država koje uvoze naftu iz Indije gde se dopremaju velike količine one proizvedene u Rusiji. Dešava se da iz Indije u SAD stižu pošiljke nafte za koje ni prodavac ni kupac ne govore čije su. Jedino što može da se desi je da Evropska unija ostane bez dovoljnih količina nafte za svoje potrebe, objašnjava Gavrilović.
Prema njegovim rečima, u slučaju da se zbog odluke G7 zaustavi prodaja ruske nafte u Evropi, sa problemima može da se susretne naša zemlja s obzirom da bi zbog zabrane uvoza ruske nafte koja stiže vodenim putem, koju je propisala EU, mora da je uvozi iz Iraka.
Jasno je da veliki proizvođači neće povećati proizvodnju, već će sačekati da usled velike potražnje, a male ponude njena cena skoči. Tako će zarađivati više. To će činiti i Irak, i u našem slučaju to znači da će Srbija kupovati naftu iz te države po skupljim cenama nego što je to sada slučaj, navodi Gavrilović.
I. S.
You may like
Poslovanje
Objavljena imena dobitnika Mark Awards 2023

Marketing mreža objavila je imena dobitnika prestižnih Mark Awards priznanja koja će, 23. oktobra na svečanoj ceremoniji, biti uručena stručnjacima iz kompanija u Srbiji za lične poslovne i profesionalne uspehe.
Za priznanja ove godine nominovana su čak 43 stručnjaka, a stručni žiri doneo je odluku da nagradi njih 12, koji su u 2022/23. godini ostavili trag na tržištu Srbije.
U kategoriji Chief Marketing of the Year nagrada je pripala Aleksandri Kosanović Strižak, direktorki Sektora marketinga i komunikacija u Erste banci, dok je Milan Perić, direktor marketinga i komunikacija u kompaniji Carlsberg (Srbija, Crna Gora, BIH, Albanija), dobitnik priznanja u kategoriji Chief Marketing Officer of the Year – Multi Country.
Milica Gajić, marketing menadžerka (Najlepše želje i Menaž) u kompaniji Atlantic Grupa, proglašena je dobitnicom u kategoriji Brand Manager of the Year. Stefan Despotović, direktor Centra za odnose sa javnošću u kompaniji NIS, istakao se u kategoriji PR/Corporate Communications Manager of the Year, a Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager u kompaniji Mars UBBAI, dobitnica je u kategoriji Internal Communications Manager of the Year.
Employer Branding Manager of the Year je Ivana Eror Bauk, Head of People Engagement and Culture u Delhaize Serbia. Digital Marketing Manager of the Year je Una Zabunov, šef Službe za digitalne marketing komunikacije u kompaniji Telekom Srbija, a CSR/ESG Manager of the Year je Dušan Stojaković, Senior Manager Global Sustainability u STADA Arzneimittel AG (Hemofarm AD).
Filip Đorović, Marketing Director u kompaniji Shoppster Srbija & Slovenija, osvojio je nagradu u kategoriji Rising Star of the Year, za marketing profesionalce do 30 godina. Luka Đukanović, Marketing menadžer (Bananica, Štark) u Atlantic Grupi, osvojio je titulu Brand Innovator of the Year, dok je Aleksandra Milačić Jelača, Marketing Director u kompaniji The Fun&Fit Company, dobitnica u kategoriji Super Hero of the Year, za marketare koji su, uprkos brojnih krizama i izazovima tržišta hrabro nastavili sa komunikacijom ka potrošačima.
Na predlog članova žirija, Ivanu Žagaru, Senior Brand Manager u kompaniji Jaffa Crvenka, dodeljeno je Specijalno priznanje za lični doprinos razvoju struke u Srbiji.
Žiri Mark Awards činilo je 15 uglednih profesionalaca – direktora kompanija, direktora kreativnih, PR i digitalnih agencija, kao i jedan predstavnik organizatora, odnosno strukovnog medija iz Srbije. Ove godine žiri je radio u sastavu – Vlastimir Vuković, CEO – President of Executive Board, NLB Komercijalna banka; Branka Pudrlja Durbaba, glavna direktorka za prodaju i zadovoljstvo korisnika, A1 Srbija; Goran Sorak, direktor, Gorenje; Nataša Filipović, Managing Director, Ovation BBDO; Milivoj Đorđić, General Manager Adria Region, SmartPoint Adria; Katarina Pribićević, Managing Director, McCann Beograd; Ksenija Karić, CEO, Schneider Electric za Srbiju i Crnu Goru; Ljiljana Ahmetović, CEO, Shoppster Srbija & Slovenija; Marina Hadrović, Managing Director za Adria region i Bugarska, Mondelēz International; Nevena Kurtović, Managing Director, Fusion Communications; Olivera Nikodijević, Managing Director, Havas Adriatic; Violeta Kovačević, CEO, Mercator-S; Predrag Milinčić, General Manager, MARS Balkans; Sanja Milaković Kolundžija, Principal, Executive Group i Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža.
Cilj Mark Awards nagrade jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda. Mark Awards je nagrada kojom strukovni portal Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji.
Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije, Mark Awards nagrade dodeljuju se pojedincima za lične poslovne i profesionalne uspehe, odnosno pojedincima koji su ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u prethodnom periodu.
Više informacija i spisak dobitnika sa biografijama i obrazloženjima članova žirija dostupno je na sajtu https://mark-awards.rs/dobitnici/
Srebrni sponzor Mark Awards projekta je agencija Cheil Centrade Adriatic. Bronzani sponzor je agencija SmartPoint Adria. Sponzori su Mercator-S, Carlsberg Srbija i Generali osiguranje. Agencija partner je Ovation BBDO.
lj.z.
Sponzorisano
Sponzorisano

Predstava „Gubitnik“ večeras u Solunu

Koncert „Možda spava“ u Galeriji Artget

Aljbin Kurti: „Srpski teroristički napad deo plana za aneksiju severa Kosova“

Boro Drašković otvara 57. Bitef

Dodatni kriterijumi odlučili o medaljama

Koncert pijaniste Davuda Vesnića

Ričard Grenel: „Zašto novinari Bele kuće dozvoljavaju Salivenu i Kirbiju da lažu?“

Dve greške u ishrani koje vam dodaju najviše centimetara u struku

Objavljena imena dobitnika Mark Awards 2023

Milan Burda – Ko te voli više nego ja

Makeba: Pesma koja je osvojila svet i Srbiju

Srušio se most u Mrčajevcima; Spasojević: Sve snage usmerene na evakuaciju i spasavanje ljudskih života

Predrag Daničić objavio video za „Oath Of Silence“

Dušan Petrović ima novi video – pogledajte „De Bop“!

Muzička industrija 10 – Direktor ZIS Vladimir Marić

Muzička industrija 9 – Rodoljub Stojanović

Muzička industrija 8 – Ana Stanić

Dušan Petrović objavio spot za pesmu „Costa Blues“
Oznake
Istaknuto na YouTube
U trendu
- Književnost6 dana ago
Razgovor sa nemačkim književnikom Lajfom Rantom
- Kultura6 dana ago
Humanitarni koncert za devojčicu Helenu Vargu u Fabrici
- Fudbal6 dana ago
Fudbalerke Srbije pobedile Grčku sa 4:0
- Izložbe7 dana ago
Promocija monografije „Miodrag Vartabedijan Varta i njegova slikarska porodica”
- Atletika5 dana ago
Ova 2023. godina najuspešnja u istoriji srpske atletike
- Magazin5 dana ago
Ne jedite ove namirnice uveče: Kvare san
- Kultura6 dana ago
SANITARIUM vas zove na promociju albuma „Udarac glavom“