Promocija umetničkog stvaralaštva Andreje Kargačin u SKCNS
Promocija književnog i umetničkog stvaralaštva Andreje Kargačin održaće se 30. septembra u 18 časova u Klubu Studentskog kulturnog centra u Novom Sadu.
Događaj zajednički organizuju SKCNS i Udruženje studenata književnosti „Uliks”.
Učesnici programa su: Andreja Kargačin, i članovi Udruženja studenata književnosti „Uliks” — Anja Perović i Zeljić Pavle, moderatori.
O autorki: Andreja Kargačin (Novi Sad, 1999) je umetnica performansa, pozorišna rediteljka, koreografkinja, vizuelna umetnica i spisateljica. Završila je Srednju baletsku školu u Novom Sadu, Odsek za savremenu igru, i pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Autorka je performansa i instalacija: Sonata za violinu i kukuruze Op. 1946 (Venecija 2020, Gradiska d’Izonco, Italija, 2022); Presepe (Miei morti mi vogliono) (Udine/Trst, Italija, 2022); Queen Elisabeth and Asbestos Snow (Monfalkone/Udine, Italija, 2023); Clara or a Dollhouse (Rim / Gradiska d’Izonco, Italija, 2023/2024), Holopartizanke (Novi Sad / Beograd, 2024), Paranoia Raum (Berlin, Nemačka, 2024) i dr. Režirala je predstave: Baden-badenska lekcija o saglasnosti Bertolta Brehta (Narodno pozorište, Beograd, 2021), Bruklin i mačke u kontejnerima Vide Davidović (Bitef teatar, 2021), Na unutrašnjem moru Edvarda Bonda (Novosadsko pozorište, 2023). Učestvovala je na desetak samostalnih i grupnih izložbi u Italiji i Srbiji, kao i na rezidencijama u Italiji, Srbiji, Švedskoj i Nemačkoj. Za zbirku pesama Slobodni dani Elene Čaušesku (Zavod za pručavanje kulturnog razvitka, Beograd, 2023) dobila je Nagradu „Novica Tadić”, a za roman Akvarijum (Laguna, Beograd, 2017) II nagradu „Dositejevo pero”. Jedna je od osnivačica umetničke grupe Četa-štab za savremeni ples i umetnost. Članica je umetničkog kolektiva Šok zadruga / Led art. Kao koreografkinja, dramaturškinja i izvođačica sarađivala je na brojnim projektima u zemlji i inostranstvu.
Književna kritika o Andreji Kargačin:
Duhovita, ironična, gorka, zbirka Andreje Kargačin nesumnjivo zaslužuje veliko odličje koje je dobila. (…) Ta slojevita, značenjima bogata asocijativnost čini ovu zbirku privlačnom za čitanje i složenom za tumačenje. Onaj ko je čita ulazi sa svojom vizurom u složen kaleidoskop njenih uvida i, ako voli poeziju, uživaće u tome. (prof. dr Ljiljana Pešikan Ljuštanović)
Njeno pesništvo postaje opozit stereotipa o ženskoj književnosti, jer tematizuje intimnu ispovest žena koje nemaju pravo na intimu. Otud slobodni dani iz naslova zbirke nikako ne mogu biti fragonarovsko plandovanje u rokoko-idili, već stalni napor: za ženu na elitnom(!) položaju, svi dani su slobodni, ali upravo zato, nijedan nije. Svi su „slobodni”, jer su bezlični kontinuum performansa, kao lutke u izlogu šoping-mola. (Pavle Zeljić)