Vlasnici benzinskih pumpi: „Trgovačka marža na gorivo ne pokriva troškove poslovanja“
Vlasnici benzinskih pumpi u Srbiji rekli su da zbog ograničenih cena naftnih derivata i marže od sedam dinara po litru ne uspevaju da pokriju fiksne troškove poslovanja, ali i da je nabavka tih derivata sve otežanija.
Prema rečima vlasnice kompanije „Radun Avia“ Jelene Radun, marža koju je država ograničila na sedam dinara ne može da nadoknadi troškove poslovanja.
„Sa trgovačkom maržom od sedam dinara ne možemo da nadoknadimo fiksne izdatke, ali se trudimo da što duže preživimo, jer ako ne obezbedimo gorivo izgubićemo kupce i teško ćemo ih povratiti“, izjavila je Radun za Betu.
Vlada Srbije produžila je Uredbu o ograničavanju visine cena derivata nafte do 31. jula, marža za trgovce u maloprodaji ostala je ista, sedam dinara po litru, ali da bi se obuzdao rast cena ponovo je umanjena akciza za 20, umesto za 15 %. Najviša maloprodajna cena dizela i benzina i dalje će se utvrđivati svakog petka.
Radun je rekla da je sve teže nabaviti derivate, jer su uvoznici zbog neisplativosti i problema sa baržama, koje kasne po 15 dana skoro prestali da uvoze derivate, „pa se celokupna nabavka svela na Naftnu industriju Srbije (NIS), jer su ‘presušili’ ostali izvori“.
Radun je rekla da trgovci derivatima nafte imaju ugovore sa NIS-om o snabdevanju i da za sada oni to poštuju, ali je pitanje da li će uspeti, jer Rafinerija u Pančevu radi sa 100 % kapaciteta.
„Trošimo zalihe derivata koje smo u međuvremenu nabavili da ne bi izgubili kupce, bez obzira što pravimo gubitke jer država neće da poveća trgovačku maržu“, rekla je Radun.
Predstavnik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković rekao je da je poslovanje malih pumpi sve teže u odnosu na velike, koje kupuju derivate po povoljnijoj ceni.
„Najugroženiji su za sada vlasnici manjih pumpi koji ne mogu da budu konkurentni NIS-u, koji može da spusti cene i odvuče kupce, naročito u manjim mestima“, rekao je Atanacković.
Ta kompanija, prema njegovim rečima od juče pumpama prodaje naftne derivate po ceni koja je za tri dinara veća nego pre nekoliko dana.
Prema rečima predsednika Udruženja privatnih vlasnika benzinskih stanica Milana Rakića niko od vlasnika pumpi sa ograničenom maržom od 3,5 % na maloprodajunu cenu od oko 200 dinara ne može da posluje bez „minusa“, jer treba platiti transport, poslovne rashode i porez.
Rakić je rekao da su cene goriva „naduvane“, jer se ne obračunavaju na osnovu cene sirove nafte, kako se tvrdi, već su parametar cene kotacija (poslednjih cena po kojima se trguje) naftnih derivata na berzi u Đenovi u luci Lavera.
„Maloprodajne cene dizela i benzina se utvrđuju, ne na osnovu cene sirove nafte, kako se tvrdi, već na osnovu cena dizela i benzina koji se prodaju u luci u Đenovi kao da ih NIS odatle uvozi, a ne sirovu naftu, pa su cene goriva u Srbiji visoke zbog toga“, rekao je Rakić.
Dodao je da se na cene derivata, koji se nude u Đenovi dodaju i troškovi transporta za benzin 45 dolara po toni, a za evrodizel 64 dolara po toni, zatim kurs dolara prema dinaru.
„Gorivo je u Mađarskoj jeftinije, jer se maloprodajna cena utvrđuje na osnovu cene sirove nafte, a ne derivata“, rekao je Rakić.
On je rekao da predstavnici države, kao manjinskog akcionara NIS-a koji su u Odboru direktora, a među kojima je i Danica Drašković ne znaju mnogo o načinima trgovanja gorivom, ali su „namešteni“ da primaju naknade od više hiljada evra.
I. S.