Vizuelne poslastice na 17. Beldocsu – selekcija Vatromet
Jedna od sada već tradicionalnih programskih celina predstojećeg 17. Beldocs festivala u Beogradu, Vatromet, predstaviće publici trinaest vizuelno upečatljivih dokumentarnih filmova izraženih autorskih rukopisa, od 22. do 29.maja 2024. godine
– Ovih trinaest filmova plene svojim filmskim pristupima i na različite, ali podjednako uzbudljive načine pripovedaju pre svega snažnim prizorima. Premda su teme prisutne u filmovima iz selekcije Vatromet vrlo različite, zajednički im je moćan i beskompromisan način na koji od njih stvaraju punokrvna bioskopska dela – izjavio je selektor Beldocsa Igor Stanojević.
Migel Moriljo Vega potpisuje režiju i scenario filma Generacija Kiborg (Cyborg Generation), distopijski sf koji tematizuje drugost kroz osamnaestogodišnjeg Kaja koji je napravio veštački organ i ubacio ga u sopstveno telo.
Queendom Agnije Galdanove je dokumentarni portret moskovske dreg kraljice koja u neobičnim kostimima izvodi elaboratne javne performanse. Njeni nastupi se uzdižu na nivo radikalne umetničke forme i postaju deo narodnog bunta.
Delo rediteljke Izabele Zubričke, Šaka zemlje (Handful of Dirt), govori o jednoj od poslednjih profesionalnih narikači u Podlasku – Halini, i njenom sinu Anžeju, grobaru.
Animirano-dokumentarno ostvarenje Plavi pelikan (Pelican Blue) autora Lasla Čakija vodi nas u Mađarsku 90tih godina prošlog veka, kada su tri mladića lažirala vozne karte sa namerom da, nakon otvaranja granica Evrope prema Mađarskoj, prevaziđe problem manjka novca za takav put.
Međunarodni takmičarski program 17. Beldocs festivala
Rediteljska kolaboracija Aleksandra Mihalkoviča i Hane Bađake, dobitnik glavne nagrade festivala CPH:DOX u Kopenhagenu, Majka domovina (Motherland), istražuje okrutne metode beloruske vojske kroz priču Svetlane, majke jednog od momaka ubijenih tokom regrutacije.
Drvo raste u mojim snovima (A Tree Grows in My Dreams Every Night) Vida Hajnšeka, kroz mešavinu oniričnog i etnografskog pristupa, ilustruje duh slovenačkog naroda i pejzaža kroz audiovizuelni kolaž muzike, slika i poezije.
Kao finalni deo njegove ’milenijalske trilogije’, čija ste prva dva dela, Nezavisni dečko i Drama devojka imali priliku da vidite na prethodnim Beldocs festivalima, Vinsent Boj Kars donosi novi film Budući ja (Future Me), u kojem kameru okreće prema sebi i obrađuje svoje sopstvene želje i strahove.
Publika će imati priliku i da u sklopu ove celine pogleda i kultno dokumentarno ostvarenje Kramb (Crumb) iz 1994. godine o ekscentričnom američkom strip autoru Robertu Krambu, koje ove godine slavi svoj 30. rođendan.
Ženja Kazankina je autorka ostvarenja Prazne sobe (Empty Rooms) koje predstavlja filmsko ljubavno pismo rediteljkinim prijateljima i porodici, izbeglim iz Moskve uoči rata.
Poslednje leto (The Last Summer), film Vitalija Akimova, dešava se tokom leta 2022. godine u Moskvi. Grupa mladih provodi vreme u organizaciji koncerata i drugih dešavanja u gradu, ne znajući kako će se leto završiti.
Imerzivna stvarnost na 17. Beldocsu
Dokumentarni film Racvetani krajevi (Split Ends) u režiji slovenačke rediteljke i vizuelne umetnice Hane Koselj Marušič, prikazuje otvoreni razgovor dve prijateljice nakon što njihove nehajne živote prekine gorka vest o zdravlju jedne od njih.
Film Sunčevo popodne (Solar Noon) čiji je autor Fređ Musa, dočarava duh misterioznih i drevnih priča iz pustinje u Severnoj Africi.
Kratkometražni akcioni film Le Saboteur je priča o bivšem prevrtljivcu koji se vraća nazad u posao i demonstrira stare trikove kroz upotrebu specijalnih efekata. Iza ovog dokumentarca stoji multidisciplinarni finski umetnik Ansi Kasitoni.