Šta nam govori rast prodaje novih automobila u Srbiji 2025

Tržište automobila često se koristi kao barometar ekonomske aktivnosti i poverenja potrošača. Podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova za prvih šest meseci 2025. godine ukazuju da potražnja za novim putničkim vozilima u Srbiji nastavlja da raste. U ovom periodu prodato je 16.473 nova putnička automobila, što je za 8,68% više u odnosu na isti period 2024. godine. Međutim, segment lakih komercijalnih vozila (LKV) beleži pad od čak 21,59%. Ova kombinacija trendova može mnogo reći o raspoloženju potrošača i stanju domaće privrede.
Rast prodaje putničkih vozila: Signal potrošačkog optimizma
Rast prodaje novih putničkih automobila, sa 15.158 u 2024. na 16.473 u 2025. godini, ukazuje na jačanje potrošačke moći i poverenja građana. Posebno je značajno što se ovaj rast dešava u periodu ekonomske neizvesnosti u širem regionu. Stabilni kurs dinara, relativna stabilnost cena automobila i pogodnosti finansiranja kroz auto-kredite i lizing, doprineli su većem broju kupovina.
Zanimljivo je da najviše prodaje beleže brendovi poput Škode (3.837 jedinica), Tojote (1.908), Folksvagena (1.315) i Renoa (1.312), što pokazuje da građani i dalje biraju pouzdane i cenovno pristupačne marke. Istovremeno, rast prodaje hibridnih vozila – sa 4.438 u 2024. na 6.039 u 2025. – signalizira i sve veću svest potrošača o ekološkoj održivosti i troškovima goriva.
Pad prodaje komercijalnih vozila: Upozoravajući signal za privredu
Za razliku od putničkih vozila, prodaja lakih komercijalnih vozila u značajnom je padu – sa 3.098 jedinica u 2024. na 2.429 u 2025. godini. Ovaj pad od preko 21% može ukazivati na usporavanje privredne aktivnosti, posebno u sektorima maloprodaje, dostave i građevinarstva koji se oslanjaju na LKV vozila.
Upravo LKV tržište često reaguje osetljivije na poslovne cikluse – kada firme ne planiraju nova zapošljavanja, širenje logistike ili flote, to se odražava kroz smanjenu potražnju za radnim vozilima. Ako se ovaj trend nastavi i u drugoj polovini godine, mogao bi biti signal za oprez i mogući pad investicija u privredi.
Rast dvotočkaša: Mobilnost i ušteda u fokusu
Zanimljiv deo tržišta je i rast prodaje motocikala i skutera. U prvih šest meseci 2025. prodato je 2.395 motocikala (rast od 17,11%) i čak 2.926 skutera, što je impresivan skok od 48% u odnosu na isti period 2024. godine. Ovaj trend ukazuje na promenu ponašanja potrošača – odabir jeftinijih i praktičnijih oblika prevoza, posebno u urbanim sredinama.
Pogon: Benzinci vode, ali hibridi sve jači
Struktura prodaje po vrsti pogona potvrđuje da su benzinci i dalje dominantni sa 7.836 prodatih jedinica. Ipak, rast hibrida sa 4.438 na 6.039 vozila (36% rast) je najznačajniji trend. Udeo dizelaša (2.105) i dalje opada, dok električna vozila i dalje čine marginalan deo tržišta sa svega 161 jedinicom.
Ovakav odnos snaga ukazuje na postepeni prelaz ka ekološki prihvatljivijim rešenjima, iako infrastruktura za punjenje električnih vozila još uvek nije dovoljno razvijena da bi omogućila masovniju upotrebu.
Mešovita slika sa optimističnim nagoveštajima
Rast prodaje putničkih automobila u Srbiji u prvom polugodištu 2025. godine, uz istovremeni pad komercijalnih vozila, pokazuje da se potrošačko poverenje vraća, ali da privreda još uvek nije ušla u fazu snažnijeg rasta. Ukupno je u periodu januar–jun 2025. registrovano 18.902 nova vozila (putnička i LKV), što je rast od 3,54% u odnosu na prethodnu godinu.
Tržište se menja – hibridi i skuteri beleže sve veće učešće, dok prestižni brendovi poput Poršea, BMW-a i Tesle pokazuju da ni segment luksuza ne posustaje. Ipak, ekonomska slika ostaje kompleksna i zahteva pažljivu analizu šireg konteksta – fiskalne politike, kreditne dostupnosti i povratnih impulsa iz realnog sektora.