Kinoteka odaje počast Marlonu Brandu
Povodom stogodišnjice rođenja Marlona Branda, Jugoslovenska kinoteka spremila je ciklus od 17 filmova u kojima je ovaj glumac igrao, a biće na repertoaru kinoteke od 14. do 22. aprila.
U tekstu objavljenom u časopisu „Kinoteka”, pod naslovom „Gluma se deli na pre i posle Branda”, rediteljka Ana Marija Rosi navodi kako je ovaj glumac „veći deo svoje karijere proveo izbegavajući holivudski establišment, ali je zaslužio njegovo trajno divljenje. Bio je pionir u onome što je na ekranu postalo poznato kao metod gluma.”
Svoj bogat glumački opus počeo je filmom „Tramvaj zvani želja” (1951), u režiji Elije Kazana, po tekstu čuvene drame Tenesija Vilijamsa. Sa Kazanom je Brando snimio i film „Viva Zapata!” (1952), kao i „Na dokovima Njujorka” (1954) koji predstavlja prekretnicu u američkoj filmskoj glumi. Brando je u tom filmu izgovarao svoje replike namerno blago nerazgovetno, mrmljajući, što je doprinelo snažnijem efektu prirodnosti i realističnosti, a za ovo svoje ostvarenje nagrađen je i prvim od dva „Oskara” za najbolju glavnu mušku ulogu.
Domaća i svetska kritika o filmu „Radnička klasa ide u pakao“
Nakon toga, ovaj glumac stiče ogromnu popularnost, ali sve više privlači pažnju javnosti i svojim kontroverznim istupima. Zbog toga, ali i zbog nebrige o svom izgledu, karijera mu donekle trpi, sve do poziva Frensisa Forda Kopole da tumači lik Don Vita Korleonea u filmu „Kum” (1972), za koji će biti nagrađen drugim „Oskarom„.
– Kopola je govorio da Korleonea treba da igra jedan od dvojice najvećih – Lorens Olivije ili Marlon Brando: Igrati Kuma zahtevalo je moć zvezde najvišeg reda – to je mogao da igra samo glumac takvog magnetizma, takve harizme, da je sam njegov ulazak u sobu morao biti događaj – navodi Ana Marija Rosi u tekstu.
Posle „Kuma”, Marlon Brando će igrati u kontroverznom „Poslednjem tangu u Parizu” (1972) Bernarda Bertolučija, kao i u Kopolinoj „Apokalipsi danas” (1979) gde će tumačiti lik pukovnika koji se odmetnuo od američke vojske tokom rata u Vijetnamu, što će na neki način simbolično predstavljati i Brandovu poziciju naspram holivudskog establišmenta.