Kako su se promenile navike građana u poslednjoj deceniji?

Promene koje su se dogodile u društvu tokom prethodnih deset godina bile su sve samo ne suptilne. Tehnologija, urbanizacija, tržišne promene, globalna pandemija i digitalna transformacija – sve su to faktori koji su značajno uticali na to kako radimo, kupujemo, provodimo slobodno vreme, komuniciramo i brinemo o sebi. Navike koje su nekada bile deo svakodnevice, danas su zamenjene novim obrascima ponašanja, prilagođenim brzom tempu i tehnološkim mogućnostima.
Ovaj tekst će vas provesti kroz ključne promene koje su oblikovale život prosečnog građanina Srbije u poslednjih deset godina. Neki trendovi su očekivani, neki nas iznenađuju, a svi zajedno pokazuju koliko je savremeni život fleksibilan i – često nepredvidiv..
Potrošačke navike – od pijace do šoping centara
U poslednjih deset godina, način na koji građani kupuju i konzumiraju proizvode se drastično promenio. Tradicionalne pijace i manje radnje još uvek imaju svoju publiku, ali sve veći broj ljudi prepoznaje pogodnosti koje donosi kupovina u velikim maloprodajnim centrima.
Na primer, kada je reč o Beogradu, BIG Fashion Beograd je glavna destinacija za mnoge potrošače koji žele da na jednom mestu završe kupovinu, ručaju, provedu vreme sa porodicom i uživaju u raznovrsnim sadržajima – od zabave do mode.
Ovakvi kompleksi postali su više od mesta za kupovinu – oni su postali centri društvenog života. Sve veći broj porodica vikendom odlazi upravo u tržne centre jer im oni nude sve što im treba: prodavnice, bioskope, restorane, igraonice za decu i prostore za šetnju.

Foto: Pexels
Praktičnost i multifunkcionalnost ovih prostora su ono što ih izdvaja, a dodatno je važna i sigurnost koju pružaju u pogledu parkiranja, klimatizacije i kontrole gužvi – što je posebno dobilo na značaju u godinama pandemije.
Digitalizacija je, takođe, odigrala svoju ulogu. Mnogi brendovi nude mogućnost da na internetu pregledate ponudu, rezervišete ili naručite proizvode, pa čak i planirate kupovinu unapred, a zatim je brzo realizujete u fizičkoj radnji. Tako je šoping postao iskustvo, a ne samo obaveza – i to je promenilo način na koji trošimo vreme i novac.
Upravo ta potreba za udobnošću i sve na jednom mestu prenosi se i na ostale aspekte svakodnevnog života. Ljudi su sve manje spremni da gube vreme na komplikovane procedure ili da odlažu rešavanje kućnih problema.
Bilo da je reč o kupovini, servisiranju aparata ili uslugama u domaćinstvu, očekuje se brzina i pouzdanost. Primera radi, kada dođe do problema sa toplom vodom, zamena grejača na bojleru je usluga koju korisnici očekuju da bude odmah obezbeđena, bez preteranog čekanja, u suprotnom smatraju uslugu nedovoljno dobrom.
Način rada – od kancelarije do kućnog ofisa
Još pre deset godina, ideja da većina zaposlenih radi od kuće zvučala je kao izuzetak rezervisan za frilensere i IT stručnjake. Danas, posle pandemije koja je promenila pravila igre, rad od kuće (ili barem hibridni model) postao je svakodnevica. Sve više firmi nudi fleksibilnost zaposlenima, što ne samo da menja dinamiku rada, već i menja celokupni dnevni ritam građana.
Ljudi više ne provode sate u prevozu, ne ručaju u kantinama i nemaju striktno definisano radno vreme. Umesto toga, sami upravljaju svojim danom, što otvara prostor za druge aktivnosti: brigu o porodici, rekreaciju, kuvanje, obrazovanje i hobije. To, naravno, nosi i izazove – granice između poslovnog i privatnog su često zamagljene, a osećaj preopterećenosti zna da bude veći jer fizički ne napuštamo „posao“.
Promenio se i način komunikacije na poslu. Sastanci uživo zamenjeni su Zoom pozivima, fizičke prezentacije su digitalizovane, a timska saradnja seli se na online platforme poput Slacka, Asane ili Google Workspace-a. Digitalna pismenost postala je ključna veština, a brzo prilagođavanje alatima i softverima odlučuje o tome koliko ćete biti konkurentni na tržištu rada.
Slobodno vreme – više ekrana, manje parka
Slobodno vreme je nekada značilo šetnje u prirodi, kafiće sa prijateljima i izlete sa porodicom. Danas, mnogo toga se dešava kroz ekran. Streaming servisi, društvene mreže, online igre i digitalni sadržaji postali su glavna forma zabave – posebno kod mlađih generacija. Umesto da planiramo dan oko aktivnosti, sve češće planiramo aktivnosti oko dostupnog Wi-Fi signala.
Iako digitalna zabava ima svoje prednosti – dostupnost, raznovrsnost, udobnost – ona ima i svoje zamke. Sve više građana oseća hronični umor, pad koncentracije i zasićenost informacijama, upravo zbog prevelike izloženosti ekranima. Zbog toga raste i interesovanje za tzv. “digitalni detoks”, rekreativne vikende bez telefona, kao i povratak prirodi i tradicionalnim hobijima poput baštovanstva, sporta ili čitanja štampanih knjiga.
Zanimljivo je da su i društveni odnosi doživeli transformaciju. Povezani smo više nego ikad, ali često površno. Video pozivi zamenili su posete, poruke su zamenile razgovore. Sve je brže, ali i praznije. Zato sve više ljudi traži načine da uspori, da vrati dubinu kontaktima i smisao slobodnom vremenu.
Ishrana i zdravlje – sve više svesnog izbora
Još jedna velika promena u ponašanju građana tiče se načina ishrane i odnosa prema zdravlju. Pre deceniju, zdrava ishrana je često bila rezervisana za „one koji vežbaju“ ili za one sa zdravstvenim problemima. Danas je mnogo više građana zainteresovano za balansirane obroke, organsku hranu, bezglutenske ili veganske opcije i redovno vežbanje – kako kod kuće, tako i u teretanama ili na otvorenom.
Razlog za to nije samo estetika. Ljudi sve više razumeju da zdravlje nije posledica lečenja, već preventivnog načina života. Sve veći broj građana koristi pametne satove za praćenje pulsa, kvaliteta sna, nivoa aktivnosti. Aplikacije za praćenje kalorija, planiranje obroka ili vođenje dnevnika vežbanja postale su deo svakodnevice mnogih.
Ujedno, pandemija je otvorila oči velikom broju ljudi kada je u pitanju značaj imuniteta, fizičke spremnosti i mentalne stabilnosti. Zdrava ishrana, više kretanja i kvalitetan san postali su osnovne vrednosti novog životnog stila. A ono što je nekada bilo trend – sada je norma.
Deset godina može delovati kao kratak period, ali kada pogledate sve što se promenilo – jasno je da živimo u svetu koji neprestano redefiniše svakodnevicu. Ove promene nisu uvek lake. Neke nas oduševe, druge nas iscrpe. Ali najvažnije je da ostanemo svesni – da promene prepoznamo, razumemo i pronađemo način da ih koristimo u svoju korist.