Kako napisati dobar biznis plan u 7 koraka?

Da li znate kako napisati dobar biznis plan? Kako da budete sigurni da ste predvideli sve situacije i mogućnosti koje mogu da se pojave u budućnosti? Iskreno, to ne možete. Ono što možete jeste da, čim počnete da razmišljate o svom biznisu (možda čak dok je još u fazi ideje), sve to što imate na umu da obavezno i zapišete. Da stavite na papir. Tako u stvari i počinje pisanje biznis plana.
Kada je sve zapisano, biznis plan vam dalje pomaže da pravite korake ka realizaciji. Naravno, moguća su odstupanja, ali upravo zato se i zove plan. Suština je da uvek imate pisani podsetnik, da se prisetite gde ste krenuli i šta želite da postignete.
Dobro osmišljen i jasno napisan biznis plan vodiće vas kroz svaku fazu – od pokretanja posla, preko upravljanja biznisom, pa do njegovog daljeg razvoja. On je mapa za strukturiranje i rast biznisa, pa zato mora da sadrži sve ključne elemente poslovanja.
Pored toga, biznis plan je i dobar alat za obezbeđivanje izvora finansiranja ili za privlačenje novih poslovnih partnera. Sa dobro napisanim poslovnim planom lakše ćete ubediti finansijere i partnere da je saradnja sa vama ili ulaganje u vašu ideju/firmu pametan potez i opravdan izbor.
Stoga, u nastavku slede koraci kojih je potrebno pridržavati se kako bi vaš biznis plan bio dobro napisan.
1. Pisanje biznis plan prema formatu i svrsi
Napisati dobar biznis plan znači da se piše u formatu koji vam je potreban i koji za datu svrhu najviše odgovara. Drugim rečima, prilagodite ga razlogu izrade. U praksi, poslovni i biznis planovi se najčešće pišu za donatore ili investitore, bilo da je reč o državnim grantovima, subvencijama i bespovratnim sredstvima, bankama, evropskim fondovima, VC fondovima, kompanijama ili fizičkim licima kao investitorima.
Svaka od ovih situacija zahteva poseban pristup. Na primer, kada je u pitanju izrada biznis planova za subvencije, naglašava se rentabilnost, društveni uticaj i održivost. Kod kredita je ključno jasno prikazati sposobnost vraćanja sredstava i dugoročnu stabilnost poslovanja.
Kada se izrađuje plan za kompanije ili privatne investitore, akcenat je na brzom rastu (skaliranju) i velikom tržišnom potencijalu. Sa druge strane, biznis plan za lične potrebe može biti jednostavniji, ali dovoljno precizan da vas vodi i podseća na ciljeve.
Zajedničko za sve planove jeste da moraju jasno preneti ideju, dokazati njenu opravdanost i vrednost, ali i da uvek služe kao podsetnik za postavljene ciljeve.
2. Postaviti jasno ciljeve
Dobro napisan biznis plan zahteva da definišete ciljeve. Zato, obavezno odredite glavni cilj vašeg biznisa. Međutim, nemojte eliminisati SMART ciljeve koji su kraći i brže ostvarljivi, ali izuzetno bitni. Recimo, odredite specifične ciljeve za prvih šest meseci, prvu godinu, a zatim i za prve tri godine poslovanja. Posmatrajte ih kao vrednosti za koje ćete se zalagati pri ostvarivanju rezultata. Specifični ciljevi će biti vaš kompas i pomagati da uvek idete u pravom pravcu, odnosno ka tome šta želite da vaš biznis postane.
Zatim, postavite sebi i važna pitanja:
- Šta je sve potrebno da te ciljeve ostvarite?
- Ko su ključni akteri u vašem biznisu?
- Da li ste samo vi ključni, da li je za vaš biznis značajan tim saradnika, kakvu ulogu imaju klijenti za koje radite?
- Da li imate u ponudi jedan proizvod ili uslugu, ili ih imate više?
Kada sve prebacite na papir, u pravi biznis plan, biće vam mnogo lakše da startujete, da pratite napredak i ostanete dosledni svom pravcu. Tako ćete biti i efikasniji. Da ne biste izgubili fokus uvek se vraćajte svom glavnom cilju, a to je onaj koji ste na početku zacrtali, bez obzira na manje-više krivudave puteve koji do njega vode.
3. Opis rezimea ili kratak opis poslovanja
Rezime je uvodni deo gotovo svakog biznis plana i ključno je da bude jasno i kvalitetno napisan. Njegov cilj je da u kratkim i osnovnim crtama upozna onog ko ga čita sa vašim poslovanjem, gde ćete mu opisati vaše glavne uvide i planove.
U uvodnom delu, predstavite čime se bavi vaša firma ili čime planirate da se bavite u budućnosti. Ukratko navedite koje proizvode ili usluge nudite, kakvi su vaši planovi i zašto verujete da ćete biti uspešni. Iskoristite ovaj deo da opišete svoju ideju i firmu, kao i koje probleme na tržištu rešavate. Potrudite se da kroz opis pružite jasne i relevantne informacije o poslovanju.
Budite konkretni i navedite ko je vaša ciljna grupa, odnosno ko će biti vaši kupci ili klijenti. Idealno je da u rezimeu istaknete i svoje konkurentske prednosti, a to je ono što vaš biznis izdvaja iz mase i čini ga prepoznatljivim.

Foto: Pexels
4. Dobra analiza tržišta
Za dobar biznis plan potrebno je da se dobro i temeljno uradi analiza tržišta na kome planirate poslovanje. To je sveobuhvatan proces koji zahteva dobro razumevanje grane, odnosno delatnosti kojom se bavite (ili ćete se baviti), ali i detaljno poznavanje samog tržišta na kojem nastupate.
Važno je analizirati potencijalne kupce. Npr. šta im je potrebno, na koji način vaš proizvod ili usluga može da reši njihov problem ili zadovolji određenu potrebu. U zavisnosti od vrste ponude i problema koji rešavate, možete segmentirati kako biste ih bolje upoznali i lakše zadovoljili njihove potrebe.
Posebno značajan deo analize tržišta jeste istraživanje konkurencije. Na taj način saznaćete šta konkurenti rade, koje proizvode ili usluge nude, koje su njihove prednosti i snage, kako se pozicioniraju, zašto su uspešni, koje marketinške aktivnosti sprovode, kakav je ekonomski status njihove ciljne grupe i još mnogo toga. Kroz dobru i temeljnu analizu mogu se otkriti i slabosti konkurencije, što vama daje priliku da budete bolji i drugačiji.
5. Plan marketinga i prodaje
Da bi se proizvodi ili usluge uspešno plasirali na tržište, potrebno je promovisati ih kroz plan marketinga i plan prodaje. Dobro napisan biznis plan mora i ove elemente da sadrži.
Marketing plan objašnjava kako ćete dopreti do ciljne publike, izgraditi prepoznatljivost, stvoriti interesovanje i potražnju. Prodajni plan definiše kako će se zainteresovani ili potencijalni kupci pretvoriti u prave kupce i kako ih zadržati da se vraćaju kod vas.
Ove dve strategije su međusobno povezane i usklađene sa potrebama ciljne grupe, ali imaju potpuno različite krajnje ciljeve:
- za marketing je cilj pozicioniranje na tržištu i širenje svesti,
- za prodaju je cilj konverzija i isporuka proizvoda/usluga krajnjim kupcima.
U biznis planu je dovoljno navesti osnovnu strategiju i to samo kako ćete se promovisati, koje kanale ćete koristiti, kao i na koji način ćete privlačiti i zadržavati kupce. Takav osnovni plan marketinga i prodaje u biznis planu treba jasno da pokaže kako sve ovo planirate da radite i zašto će funkcionisati.
Najčešće marketinške i prodajne aktivnosti koje se opisuju u poslovnom planu su:
- definisanje ciljne grupe i persona,
- analiza tržišta i konkurencije,
- ciljevi,
- budžet i vremenski plan,
- kanali i taktike – onlajn (Organske posete, plaćeno oglašavanje, drušvene mreže) i offline
- plan sadržaja i kalendar objava,
- postprodajne aktivnosti.
6. Tačno i iskreno urađena finansijska analiza
Na osnovu finansijske analize, a to su kalkulacije i finansijska projekcija, procenjuje se da li je biznis plan za vaš poslovni poduhvat isplativ ili je neisplativ. Kada aplicirate za novčana sredstva, cilj je da ubedite finansijere da biznis ima potencijal, da je održiv i da može biti finansijski uspešan.
Zato, pri traženju finansiranja, jasno navedite kolika sredstva su vam potrebna, za šta će biti iskorišćena, kako planirate da vratite uložena sredstva i slično. Precizirajte da li novac tražite za kupovinu opreme ili materijala, pokrivanje tekućih troškova, adaptaciju ili kupovinu poslovnog prostora, vozila itd.
Obavezno realno procenite očekivane prihode, rashode, novčane tokove gotovine i dobit u određenom vremenskom periodu. Uz opis navedite i finansijske projekcije sa ključnim pokazateljima za likvidnost, strukturu finansiranja, rentabilnost i relevantne racio pokazatelje.
Ako poslujete i ako je potrebno, priložite bilans stanja i bilans uspeha za prethodni period. Projekcije jasno obrazložite i uskladite ih sa zahtevom za finansiranjem.
7. Bonus saveti za kraj!
Poslovni plan ne treba da bude predugačak. Rečenice neka budu koncizne i precizne, bez nepotrebnog detaljisanja i složenih fraza ili izraza. Temeljno istražite i prikažite realnu sliku svog poslovanja, jer sve što navedete treba da bude tačno i da se može proveriti.
Realno procenite troškove, prihode, novčane tokove i profitabilnost. Realne finansijske projekcije povećavaju poverenje i šanse za dobijanje sredstava od finansijera, bilo da su to banke, donatori ili investitori.
Biznis plan vam može pomoći da uspešno vodite svoj biznis, pošto predstavlja dokument na koji se uvek možete osloniti tokom celog perioda poslovanja. On je podsetnik koji vraća na početak, da se prisetite gde ste krenuli i koji su vam bili, ili i dalje jesu, glavni ciljevi. Zbog svega navedenog, važno je da bude jasno i kvalitetno napisan, dobro struktuiran i prilagođen vašim konkretnim potrebama. Fokus treba da bude na pravim vrednostima i na detaljno opisanom biznis modelu – ambicioznom, ali realnom. Takav plan je odraz ozbiljnog i održivog poslovnog pristupa.