Izložba „Nemogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača“ u Galeriji FLU
Doktorska izložba Dragane Nikoletić pod nazivom „Nemogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača“ otvorena je u Galeriji FLU, a trajaće do 20. januara.
Dragana Nikoletić objašnjava da je naslov izložbe svojvrsna referenca na čuvenu rad Demijena Hirsta.
„Slobodan prevod naziva rada Demijena Hirsta The physical impossibility of death in the mind of someone living u sintagmu Nemogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača, najbolje oslikava tematiku kojom se bavim svojom doktorskom izložbom: svi moji najbliži su fizički mrtvi, ali žive u meni kroz relacije koje smo imali i razvijali u skladu sa svojim emotivnim kapacitetima, usađenim kompleksima i društvenim zadatostima.
Moji mrtvi i dalje postoje, možda i življi nego dok su egzistirali u realnosti. Kroz svoje mrtve bolje upoznajem(o) sebe“ navodi Dragana.
Prema njenim rečima kroz materijal, koji izlaže ona se suočava i analizira kompleksne emocije koje izaziva gubitak najbližih.
„Postavkom koja obuhvata skulpture, instalacije, asamblažne objekte i video radove, analiziram osećaj krivice, tuge, olakšanja, (ne)sposobnosti praštanja.., izazvane smrću bliskih osoba. Svi radovi su bazirani na umetnički nadograđenim nasleđenim predmetima, ali i fotografijama i porodičnim video snimcima. Kroz umetnički proces zapravo prevazilazim nerazrešene konflikte sa svojim srodnicima, maćehom i bivšim mužem, kojima je posvećena ova izložba – skreće pažnju Dragana.
Ona dodaje da „problematizacijom institucije braka i porodice, patrijarhalnog vaspitanja, insistiranja na poštovanju a priori, pokušava da otkrije šta je baza zdravih odnosa, a šta osnova stalnih nesporazuma, sukoba i pogrešnih odluka.
„Temi prilazim sa intimnog, psihološkog aspekta, opstruiranog ili nadograđenog hrišćanskim normativima. I pitam se: da li će mi doneti spokoj ako se pomirim sa senima prošlosti?“ pita se Dragana
Izložba Nemogućnost poimanja smrti iz ugla živog posmatrača nadovezuje se na prethodne cikluse njenih radova kojim je istraživala seksualnost i religiju, takođe se obračunavajući sa prolaznošću.
Prolaznost se ogleda i u propadljivosti materijala od kojih su aktuelni artefakti mahom sačinjeni. „Baš ta prolaznost nije (lako) shvatljiva čoveku“, zaključuje Dragana Nikoletić.
lj.z.