Festivalski hitovi i dobitnici nagrada na 16. Beldocs festivalu
Na ovogodišnjem Beldocsu biće prikazan dobitnik Evropskog Oskara za najbolji dokumentarac, kao i pobednici festivala IDFA, DOC NYC i drugih.
Na predstojećem 16. Beldocs festivalu, koji će se održati od 10. do 17. maja, publika će u sklopu 12 programskih celina biti u prilici da premijerno vidi veliki broj dokumentarnih ostvarenja, među kojima poseban prostor zauzimaju ona ovenčana najvećim nagradama na polju dokumentarnog filma.
’’Težimo da svake godine publici predstavimo najvrednije i najrelevantnije dokumentarce, kako premijerne ili filmove na koje nije skrenuto dovoljno pažnje, tako i one koji su već prikazani na najvećim svetskim festivalima i osvojili najprestižnije nagrade. Renome dokumentarnog filma iz godine u godinu sve više raste, o čemu govori činjenica da sve češće dobijaju glavne nagrade na festivalima koji nisu usko dokumentarno orijentisani. Logično je da Beldocs, kao najveći dokumentarni festival u ovom delu Evrope, prikazuje najveće dokumentarne filmove’’, rekla je Mara Prohaska Marković, direktorka festivala Beldocs.
Širok tematski spektar pokriva pitanja influenserske kulture, policijske države, zavisnosti mladih od psihoaktivnih supstanci, položaju pojedinca u Rusiji, borbe umetnika sa sobom i okolinom, i ratnih sukoba u Ukrajini. Pobednici festivala IDFA u Amsterdamu, DOC NYC u Njujorku i CPH:DOX u Kopenhagenu, te Kanske i Sandensovske premijere, okupljeni na jednom mestu čine uzbudljiv, raznovrstan i relevantan skup glasova koji su se u protekloj godini izrazili kroz dokumentarni film.
Mariupolis 2 poslednje je ostvarenje litvanskog reditelja, antropologa i arheologa Mantasa Kvedaravičiusa, ubijenog u Ukrajini tokom snimanja upravo ovog filma. Nakon filma Mariupolis iz 2016, prikazanog na prethodnom Beldocsu u čast preminulog autora, Kvedaravičius se vraća u zaraćeno područje sa namerom da lično posvedoči aktuelnim događanjima i životu ljudi koje je nekoliko godina ranije upoznao. Proglašen za najbolji evropski dokumentarac na poslednjoj dodeli Evropskih filmskih nagrada, ovaj film predstavlja i svojevrsni in memoriam samog reditelja.
Apolonija, Apolonija (Apolonia, Apolonia), film rediteljke Lee Glob čiji smo prethodni film Venera (Venus) imali prilike da gledamo na Beldocsu, premijerno je prikazan na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Amsterdamu (IDFA), gde je osvojio glavnu nagradu za najbolji dugometražni dokumentarni film u internacionalnoj selekciji. Ovaj film slika trinaest godina razvoja, kako stvaralačkog, tako i životnog, slikarke Apolonije koja, kao dete boemije, iz pariske andergraund pozorišne trupe, sebi krči razuđene puteve ka široj umetničkoj sceni. U večitom vraćanju i međusobnom ogledanju rediteljke i umetnice, Apolonija, Apolonija plete mrežu pitanja koja se svodi na jedno: šta danas znači biti žena u svetu savremene umetnosti?
Kako spasiti mrtvog prijatelja (How to Save a Dead Friend), biografski debi Marusje Siroečkovskaje, koji je osvojio glavnu nagradu u međunarodnom takmičarskom programu Njujorškog festivala DOC NYC, dokumentuje dvanaest godina ljubavi sa mladićem Kimijem Morevim i zajedničku borbu protiv narkotičke zavisnosti. Depresija sagledana iznutra, kroz lično iskustvo autorke – njenu nemogućnost da zadrži u životu onog koga voli – jezikom univerzalne osećajnosti govori o patnji mladih u Rusiji početkom 21. veka.
Girl Gang, rediteljke Suzane Regine Meures, nominovan za Evropsku nagradu za najbolji dokumentarac, prati četrnaestogodišnju influenserku Leoni, čija se svakodnevica odvija na društvenim mrežama više nego na obodima Berlina gde živi. Analizirajući poziciju tinejdžerke sa uspešnom internet karijerom, Girl Gang propituje posledice izuzetne medijske eksponiranosti, kao i kompleksne porodične odnose koji stoje u osnovi Leoninih poslovnih izbora. Nakon nagrada u Minhenu i Rejkjaviku i prikazivanja na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma CPH:DOX u Kopenhagenu, odnosno festivalima u Atini, Cirihu, Talinu i mnogim drugim, ova moderna bajka stiže na Beldocs i publici nudi nutrinu influenserskog sna u svim, bilo privlačnim ili neprivlačnim, pojavnim oblicima.
Neredvil, SAD (Riotsville, U.S.A.) u režiji Siere Petengil, dobitnik nagrade za najbolji film na festivalu u Torinu, uz pomoć arhivskih snimaka istražuje aktivnosti koje su se odvijale iza kulisa fiktivnog grada Rajotsvila. Služeći se postojećim vojnim video materijalom, film teži razobličavanju istorije koja okružuje ovo mesto nastalo za potrebe vojske i kreiranju novog narativa ispletenog oko protesta 1960-ih godina. Kao deo selekcije Sandensa, CPH:DOX-a, IDFA, Film Independent Spirit Awards, San Francisko festivala i brojnih drugih, Riotsville, U.S.A. izdvaja se svojom težnjom ka uočavanju i razumevanju neprepoznate, previđene istorijske pojave koja je učestvovala u oblikovanju društvene klime jednog vremena i jedne zemlje.