Državna revizorska institucija: „Beogradske elektrane od 2018. do 2020. godine naplaćivale grejanje prema površini, a ne potrošnji“
Javno komunalno preduzeće (JKP) Beogradske elektrane u periodu od 2018. do 2020. godine naplaćivale su vlasnicima stambenog prostora uslugu grejanja prema površini, umesto prema potrošnji, utvrdila je Državna revizorska institucija (DRI).
„JKP Beogradske elektrane je od 90 % vlasnika stambenog prostora u periodu od 2018. do 2020. godine naplaćivalo toplotnu energiju prema jedinici površine, umesto prema potrošnji, kako je propisano Zakonom o energetici, Zakonom o efikasnom korišćenju energije i Odlukom o načinu plaćanja komunalnih usluga na teritoriji grada Beograda“, navela je DRI u izveštaju o reviziji poslovanja tog preduzeća.
Dodaje se da JKP Beogradske elektrane, JKP Gradska toplana Niš i JKP Toplana-Loznica nisu sve reklamacije potrošača rešavali u propisanom roku, a evidencije o primljenim reklamacijama nisu sveobuhvatne.
Utvrđeno je i da nije u potpunosti uspostavljen efikasan nadzor nad primenom propisa u oblasti zaštite potrošača.
Inspekcijski nadzor u periodu 2018-2020. godine nije u potpunosti obezbedio ostvarivanje prava potrošača u oblasti snabdevanja toplotnom energijom.
Ističe se da pravni okvir nije u potpunosti stvorio uslove za efikasnu primenu Zakona o zaštiti potrošača zbog nepotpunog sprovođenja i neusklađenosti pojedinih propisa.
Revizori su utvrdili da pojedine odredbe Zakona o komunalnim delatnostima i odluke jedinica lokalnih samouprava u delu obaveze zaključenja pojedinačnih ugovora o snabdevanju toplotnom energijom, prava na raskid ugovora i prava potrošača na reklamaciju, nisu usklađene sa Zakonom o zaštiti potrošača, čijim se odredbama pruža veći stepen zaštite potrošača.
Iako je, kako je navedeno, formirano 89 udruženja potrošača, samo njih 26 je podnelo zahtev i ispunilo uslove za upis u Evidenciju nadležnog Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, što za posledicu ima nejednaku dostupnost zaštite potrošača na teritoriji Srbije.
„Preduzete aktivnosti tih udruženja, ali i komunalnih preduzeća nisu u dovoljnoj meri doprinele efikasnom ostvarivanju prava potrošača u oblasti snabdevanja toplotnom energijom“, navedeno je u izveštaju.
Dodaje se da toplane u tom dvogodišnjem periodu nisu zaključile pisane ugovore o snabdevanju toplotnom energijom sa najvećim brojem vlasnika stambenog prostora, iako je navedena obaveza propisana Zakonom o zaštiti potrošača i Zakonom o energetici.
JKP Beogradske elektrane i JKP Toplana-Loznica u periodu 2018-2020. godine nisu, kako su utvrdili revizori, podnosili nadležnom organu pisani zahtev za odobravanje cene toplotne energije za nastupajuću grejnu sezonu i u toku grejne sezone ukoliko se ukupna cena energenta smanjivala za više od pet odsto, što nije u skladu sa Zakonom o energetici.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u periodu 2018-2020. godine nije preduzimalo aktivnosti u cilju održavanja sednica Nacionalnog saveta za zaštitu potrošača, a nije ni sačinilo izveštaj o realizaciji strateških dokumenata iz oblasti zaštite potrošača i energetike, a to nije učinilo ni Ministarstvo rudarstva i energetike.
I. S.