AutoMoto
Da li će Japanci proizvoditi električna vozila u Srbiji i da li je ta priča način da se litijum vrati u igru?

Vlada Srbije u ovom trenutku vodi intenzivne pregovore sa čelnicima jedne velike japanske automobilske kompanije o izgradnji njenog proizvodnog pogona u našoj zemlji, saznaje Demostat u dobro obaveštenim izvorima.
Nadležni u Srbiji japanskom partneru nude da fabriku izgradi u Inđiji kao jednoj od potencijapnih lokacija. Ukoliko bi ta kompanija, koja pokazuje zainteresovanost za projekat, pristala na tako nešto najverovatnije bi bio otvoren pogon za proizvodnju električnih automobila – navodi sagovornik Demostata.
Podsećanja radi, predsednik Aleksandar Vučić izjavio je krajem aprila da „Srbija pregovara sa dva fantastična proizvođača automobila“. Nakon toga, u medijima se spekulisalo da je jedan od njih nemački Folksvagen.
Kako su pisali mediji, nadležni u Inđiji već pripremaju 800 hektara zemljišta koje je namenjeno kompaniji iz automobilske industrije. Na sednici Skupštine opštine Inđija, održanoj 11. aprila, trebalo je da se glasa o izmeni i dopuni Prostornog plana opštine ali je taj predlog povučen na zahtev predlagača. Predsednik opštine Inđija Vladimir Gak obrazložio je da je do povlačenja predloga došlo zbog zahteva potencijalnog investitora da u Prostorni plan budu unete detaljne informacije. Prema onome što je navedeno u pismu o namerama, potencijalni investitor bi trebalo da uloži milijardu evra i zbog toga će, kako pišu mediji, poljoprivredno zemljište u toj opštini biti prevedeno u građevinsko.
Da Folksvagen nije ta velika automobilska firma koja je zainteresovana da otvori svoju fabriku u Inđiji obelodanila je Politika, pozivajući se na izvore iz nemačke kompanije sa sedištem u Volfsburgu, koji tvrde da ona nije zainteresovana za pokretanje proizvodnje vozila u Srbiji.
Kako pak navodi izvor Demostata nadležni u Srbiji pregovaraju sa jednom velikom japanskom automobilskom kompanijom, a potencijalna investicija, kako navode, „uveliko zavisi od toga da li će se litijum eksploatisati u našoj zemlji, ali i od spoljnopolitičke orijentacije Vlade Srbije u narednom periodu“.
– Ono što automobilske kompanije motiviše za otvaranje fabrike za proizvodnju električnih vozila u određenoj zemlji jeste dostupnost sirovinske baze za baterije ali i subvencije, poput onih koje dobija italijanski Fijat u Kragujevcu – tvrdi sagovornik Demostata.
Prema njegovim rečima, u slučaju da u Srbiji ipak dođe do eksploatacije litijuma, bez obzira što je u ovom trenutku sa britansko-australijskom kompanijom Rio Tinto u potpunosti prekinuta saradnja na tom planu, Vlada će prednost u nabavci te sirovine dati onima koji su spremni da investiraju u pogone za preradu. Nije cilj da litijum iz Srbije odlazi kao sirovina već kao proizvod, kao što je primera radi, baterija za električni automobil ili vozilo – navodi sagovornik i dodaje da ne treba zaboraviti ni zainteresovanost geopolitičkih konkurenata zemlja zapada, u prvom redu Kine, za otvaranje proizvodnih pogona u Srbiji.
Ekonomski analitičar Branko Pavlović naglašava da to da li će negde na teritoriji Zapadnog Balkana, pa tako i u Srbiji, biti otvorena fabrika nekog velikog auomobilskog proizvođača isključivo zavisi od njegovih generalnih planova i tendencija za širenje poslovanja.
Veoma je teško procenjivati kakvi su planovi velikih japanskih automobilskih kompanija ali ono što se može reći je to da su takvi giganti spremni da dođu na ove prostore pod uslovom da su se definitivno odlučili na poslovni proboj na tlu Evrope. U tom slučaju Srbija kao lokacija može da dođe u razmatranje. Jedna od prednosti koju naša zemlja ima, kada je reč o takvim investicijama, je dobra saobraćajna mreža. Kada je pak reč o pristupu sirovinama litijuma treba naglasiti da je za automobilsku kompaniju ipak znatno značanija stvar postojanje fabrike za proizvodnju baterija. Međutim, i ta svar se može rešiti bez postojanja takvog postrojenja u zemlji u kojoj je otvorila proizvodni pogon, pribavljanjem baterija iz država koje su njihovi veliki proizvođači. Baterije se pakuju i tankerima dostavljaju do kupaca. Postojanje rudnika litijuma može da bude određena prednost za odluku o investiciji poput izgradnje fabrike električnih automobila ali ne previše velika i bitna – navodi Pavlović.
S obzirom da je krajem prošlog meseca predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež izjavio da bi potvrda najavljene investicije jednog od dva velika automobilska giganta bila najbolja vest, Demostat je kontaktirao nadležne u toj instituciji koji su istakli da nemaju saznanja sa kojim proizvođačem država pregovara. Sa istim pitanjem redakcija se obratila i Vladi Srbije ali do predaje ovog teksta uredništvu Demostata odgovori nisu dobijeni, navodi se u pisanju Demostata.
You may like
AutoMoto
Prodat poslednji Lamborghini Aventador

Poslednji Lamborghini Aventador coupe koji još uvijek nije izašao iz postrojenja u Sant’Agata Bologneseu, već je prodat na aukciji.
Iako automobil tek treba da „stane na točkove“, to nije sprečilo zainteresovane da daju ponude za Aventador LP 780-4 Ultimae. Najviša ponuda je iznosila 1.603.125 dolara, navodi Klix.ba.
Ova cijena ne uključuje samo automobil, jer je Lamborghini ušao i u svijet NFT-a. U saradnji s umjetnicima Kristom Kim i Steveom Aokijem te kompanijom INVNT GROUP, kreiran je unikatni NFT koji sadrži digitalnu verziju stvarnog automobila koji je smješten u digitalni svijet sličan Marsu.
Sponzorisano

Golden Stejt na korak do finala

Pobeda Krajinovića i poraz Lajovića na startu Rolan Garosa

Vojko V u Beogradu, Nišu i Novom Sadu

Uhapšene dve osobe iz Čačka zbog pranja novca

Kadeti Srbije u četvrtfinalu evropskog prvenstva

Aleksa Brđović novi trener Radničkog

Jovan Milovanović objavio album „Away from you“

Odloženo suđenje optuženima za ubistvo Blaža Đurovića – naredno ročište 6. juna

Gruba koža, suva kosa, oslabljen imunitet – nedostaje Vam Vitamin C

Dežurni krivci objavili spot za pesmu „Pronađi put“

Milunka Savić kao „Lady of The Dark“

Rammstein objavio novi video, poslušajte pesmu „Zeit“!

Belgrade Backstage Pass 039 – Mihailo i Mateja (Vreme čuda)

Belgrade Backstage Pass 038 – Katarina Popović Kale

Belgrade Backstage Pass 037 – Vlada Negovanović

Belgrade Backstage Pass 036 – Marko Ristić

Belgrade Backstage Pass 035 – Milanka i Ognjen (ISKON)

Foo Fighters objavili spot za pesmu “Love Dies Young”
Oznake
Istaknuto na YouTube
U trendu
- Kultura4 dana ago
Jožef Nađ: „Twenty Twenty One“ je bio moj spas u pandemiji
- Kultura7 dana ago
The Bad Week u Novom Sadu i Beogradu
- Kultura6 dana ago
Oleg Kireyev kvartet u četvrtak u Festu
- Kultura5 dana ago
Nikola Vranjković 10. juna u Kragujevcu
- Kultura7 dana ago
Jožef Nađ u sredu promoviše album „Twenty Twenty One“
- Hronika5 dana ago
Otac Mateja Periša se slomio i kroz suze rekao: „Bogu hvala da je kraj ovom čekanju“
- Hronika5 dana ago
Pronađeno telo Mateja Periša? Isplivalo kod Ade Huje, čeka se obdukcija
- Hronika6 dana ago
Drama kod Požarevca – zapalio se kamion tokom vožnje