Besplatan gradski prevoz u Luksemburgu, ali i prazan
Uvođenje besplatnog javnog gradskog prevoza u Luksemburgu pre godinu dana nije drastično promenilo navike građana.
I dalje ga ne koriste mnogo.
„Godinu dana otkako je postao besplatan, javnim prevozom na posao redovno idu samo dva od 10 stanovnika. Šest od 10 ljudi i dalje putuje automobilom“, podaci su državne agencije za statistiku.
Sa populacijom od svega 614.000 stanovnika, Luksemburg je jedna od najmanjih zemalja u Evropi, i prva je zemlja u svetu u kojoj je od 29. februara 2020. javni prevoz besplatan za sve.
Jedan od ciljeva projekta bio je da se do 2025. godine poveća broj putnika u javnom prevozu za 20 %.
Luksemburg ima ogroman problem sa saobraćajem. Glavni putevi su redovno zakrčeni u špicu, autobusi su staromodni, a železnička mreža je ozloglašena zbog kašnjenja.
Oko 200.000 radnika, što je skoro polovina radne snage Luksemburga, putuje iz Belgije, Francuske i Nemačke, a privlače ih dobre plate i bogata ekonomija.
Gužvu stvaraju i „benzinski turisti“ iz susednih zemalja, koji prelaze granicu zbog niže cene dizela i benzina.
Izgubljeni prihod od karata, zbog besplatnog javnog prevoza, iznosi 41 milion evra, ali to nadoknađuju poreski obveznici.
Mnogim radnicima u Luksemburgu, međutim, država je subvencionisala godišnju kartu, tako da je zapravo i ranije malo ljudi trošilo novac na prevoz.