Pandemija značajno ubrzala rast elektronske trgovine u Srbiji
Na konferenciji „Dani internet domena Srbije“ ocenjeno je da je razvoj elektronske trgovine u Srbiji zbog pandemije ubrzan za pet godina.
Marko Mudrinić, član Upravnog odbora E-komerc asocijacije Srbije zaklučio je da je lokdaun doveo do velike posete veb prodavnicama. S druge strane i trgovci prilagodili kako bi nadomestili gubitke i preživeli.
– Postoje iskustva kompanija u kojima je ocenjeno da je tokom dva meseca prošlogodišnjeg lokdauna, E-komerc morao da izdržava celu kompaniju – rekao je on.
Na ovaj način, dodao je Mudrinić, kupovala se sportska oprema, odeća, namirnice. Apsolutni pobednici su servisi za dostavu hrane.
– Četiri najpopularnija servisa u Srbiji sada beleže 360.000 korisnika – rekao je Mudrinić i zaključio da su digital i onlajn su jedina stvar u neizvesnim vremenima na koje može da se računa.
Član UO iste asocijacije Ivan Tanasković istakao je da je godina pandemije pokazala da je astronomski rast elektronske trgovine u Srbiji moguć.
– Elektronska trgovina beleži istorijske rezultate u pandemiji. Navike potrošača, i poslovanje kompanija su morale da se promene. Priželjkujemo da se neke od tih navika zadrže i posle pandemije – rekao je on.
U toku 2020. godine broj transakcija karticom zabeležio je skok veći od 100 procenata. Ukupna godišnja vrednost transakcija povećana je za više od 80 procenata, dodao je.
Podatak da je prosečna vrednost kupovine nastavila sa trendom pada uočenim od 2013. godine on je u 2020. godini objasnio mnoštvom novih kupaca. Dodao da radi sigurnosti, novi kupci obavljaju transakcije manje vrednosti.
Tanasković je rekao da je istorijski momenat to što je ukupna vrednost dinarskih transakcija po prvi put 2020. godine veća od zbira transakcija u ostalim valutama.
Podatak da je 82 % prodavaca ocenilo da je veb šop jednako važnim ili važnijim od standardnih prodavnica, dosta govori o promeni odnosa prema elektronskoj trgovini.
– Pandemija je imala udela u rastu. Nadamo se da će posle ovakvog iskustva privreda videti širu sliku, i da bi više ulagati u elektronsku trgovinu – zaljučio je Tanasković.
(RTV)