Ministarka otkrila šta očekuje đake i nastavnike i šta će biti u fokusu
Sledećeg petka učenici osnovnih i srednjih škola vraćaju se u klupe.
Ministarstvo prosvete školama je dalo smernice za rad, a kako bi njihova primena trebalo da izgleda u praksi, čemu nas je naučila prethodna godina i koje su najvažnije lekcije pred nastavnicima, đacima, ali i roditeljima za RTS govori ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović.
– Ministarstvo prosvete je bilo koordinator, ali čitava vlada, sugestije predsednika države, roditelja, učenika, stručnjaka, Filozofskog fakulteta, Instituta za mentalno zdravlje, sve je vrlo uticalo na sadržaj tih smernica koje smo poslali 18. avgusta da bi nastavnička veća, pre svega profesori i nastavnici u osnovnim i srednjim školama mogli da se pripreme – navodi ministarka prosvete.
Prema njenim rečima, obrazovno-vaspitni rad će u ovoj školskoj godini biti prožet obavezom svih nas da bezbednost dece, ali i negovanje onih vrednosti koje znače prave ljudske vrednosti za učenike, negovanje relacija u kojima ima poštovanja, poštovanje različitosti u saradnji, to će biti neka tendencija koja će se odvijati na različite načine i u školskim i u vanškolskim aktivnostima, koje će biti praćene zajedništvom učenika, nastavnika i roditelja kao aktera učenja.
– Proces učenja i vaspitanja će otpočeti 1. septembra i taj prvi dan će biti dan razgovora sa decom prema smernicama. Ne samo o programima nastavnim, nego pre svega o tome kako se deca osećaju, kakve relacije planiraju da neguju, šta će biti njihovi prioriteti i na koji način će svi ti akteri učenja biti povezani – napominje Slavica Đukić Dejanović.
Drugačiji početak školske godine
Početak školske godine će, dodaje, biti takav da će prva i druga nedelja biti drugačije nego ranije godina.
– U prvoj nedelji biće tih tematskih razgovora, radionica, savetovališnog rada, biće upućeni nastavnici i učenici da u sklopu sopstvene kreativnosti, u zavisnosti od uzrasta deteta, od tipa škole, izaberu teme iz više oblasti za koje smatraju da su za njih prioritetne. Dakle, jedna individualnost u sistemu obrazovanja koji mora ostvariti svoj plan i program i rutinu – ističe ministarka prosvete:
– U drugoj nedelji meriće se znanja, ali bez ocenjivanja. Dakle, koliko je neko u prethodnom školovanju dostigao u svojim znanjima i obrazovanju i koja je njegova startna osnova kako bi kompeticija postojala samog učenika i nastavnika za njegovo napredovanje, to pojedinačno. Taj kolektivni duh će se negovati kroz identitet škole kom će se pridaviti mnogo veći značaj.
Prepoznavanje problema
U osnovne škole primljena jo 93 psihologa i pedagoga
Navodi da je samo u osnovne škole primljeno 93 nova zaposlena iz oblasti psihologije i pedagogije, što nije dovoljno.
– Određenim zakonskim izmenama predviđa se da svaka škola ima dovoljan broj psihologa i pedagoga. To je proces koji moramo polako realizovati, ali vrlo se misli o tome – ističe Slavica Đukić Dejanović:
– Neće biti škole u perspektivi koja neće imati pedagoga i psihologa, ali moramo biti svesni da jedna škola koja ima hiljadu učenika ako tom psihologu i pedagogu ne pomogne razredni starešina, nastavnik, roditelj koji će primetiti promenu u detetu da psiholog i pedagog obrate posebnu pažnju na njega, koliki god broj da imamo na tako veliki broj učenika neće biti dovoljan. Zbog toga taj rad u pogledu identifikacije mentalnog problema, pa da postignuća učenja u školi mora biti prosto zajednički isto zadatak.
Od maja je, kaže, postojala kontinuirana podrška roditeljima, nastavnicima, kroz radionice, savetovanje, kroz stručnu pomoć psihologa, psihijatara gde je to potrebno.
Učešće pedagoga u tim vrstama različitih stručnih intervencija, biće intenzivirani u prvom mesecu, u čitavom septembru, posebno za one učenike koji prelaze u peti razred ili upisuju prvi razred srednje škole jer će tu adaptacija na novu sredinu biti svoja vrsta trauma, pa će ti učenici biti posebno analizirani da se vidi šta u pomoći za adaptaciju te dece treba činiti.
Na pitanje kako će se garantovati bezbednost u školama kaže da će se garantovati pre svega razvijanjem svesti svih aktera učenja, roditelja, nastavnika, dece da rade na bezbednosti.
U svim školama policajci
– Ministarstvo prosvete je sa Ministarstvom unutrašnjih poslova napravilo predlog programa konkretne saradnje. Neće biti nijedne škole u Srbiji u kojoj i u vreme odmora i za početak i na kraju nastavnog dana neće biti pripadnici policije. Biće pojačan broj policajaca u okolini svih škola. Sama edukacija dece i bliskost sa policajcima koji se neće doživljavati kao neko ko je strah i trepet za decu, nego kao prijatelj dece, sigurnost dece će imati sopstvene edukacije i edukovaće decu na koji način treba da prepoznaju zlo bilo koje vrste za koje oni treba da intervenišu.
Ta intenzivna saradnja psihologa, pripadnika MUP, pedagoga, nastavnika, direktora škole, inspektora koji će više imati nadzornu funkciju nego inspektorsku će, navodi, takođe dolaziti do izražaja u svakodnevnom radu.
Navodi da će određeni projekti biti predstavljeni deci tako da će im koristiti i da se ide ka stvaranju školskog života u kojem se neguje nulta tolerancija na nasilje.
– Cela godina i buduće godine biće vezane upravo za te programe koje smo vrlo osmislili, na kojima su radili vrlo kompetentni ljudi i gde kažem taj multisektorski pristup upravo u toj temi treba da sada u praksi bude primenjen. To naravno iziskuje napor i zajedništvo i roditelja i nastavnika i učenika i svih nas i vas iz medija – naglašava Slavica Đukić Dejanović uz, kako kaže, molbu da u tome svi zajednički učestvujemo.
Kurir/RTS