Izložba Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“ gostuje u Crnoj Gori
Retrospektivna izložba fotografkinje Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“ u organizaciji Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, originalno priređena 2021, sada se predstavlja i u Narodnom muzeju Crne Gore – Galeriji umjetnosti Miodrag Dado Đurić na Cetinju.
Autorka koncepcije i kustoskinja izložbe je Una Popović, viša kustoskinja Muzeja savremene umetnosti, Beograd.
Za kordinaciju i kustosiranje izložbe pri CGU bila je zadužena Mirjana Dabović, direktorka.
Izložbu će u utorak, 13. juna otvoriti Jakša Ćalasan (direktor NMCG), Marijana Kolarić (direktorka MSU Beograd), Mirjana Dabović, Una Popović i Goranka Matić.
Izložba “Iskustvo u gužvi” predstavlja prvu sveobuhvatnu (re)prezentaciju rada i ostvarenja Goranke Matić koja je na umetničkoj i fotografskoj sceni prisutna već četrdeset godina. Od samih početaka, osamdesetih godina prošloga veka, rad Goranke Matić tekao je paralelno u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije. Dvostrukost i diferenciranost unutar njenog profesionalnog angažmana – kao, s jedne strane, novinskog hroničara muzičkih, likovnih i političkih događaja i, sa druge, posvećenog umetničkog fotografa – doprinele su kompleksnom autorskom opusu. Otud i naziv ove retrospektivne izložbe – Iskustvo u gužvi, čija je namera upravo da se nepretenciozno, pomalo i poetično, imenuje proces rada Matićeve. Iako su se teme i žanrovi razlikovali u zavisnosti od angažmana ali i prirode interesovanja, to nije uticalo na kreativnu poziciju Matićeve već, upravo suprotno, na ujednačavanje vizuelnog i semantičkog pristupa, koji se ogleda pre svega u jednako jasnoj autorskoj koncentrisanosti kako na ljude tako i na događaje i situacije.
Do profesionalnog angažmana Matićeve kao fotografa došlo je spontano, a sve je pratila i velika doza lične znatiželje i hrabrosti, pa i sklonost ka određenoj vrsti aktivizma, želja da se pri važnim kulturnim i društvenim dešavanjima deluje ne samo kao fotograf na zadatku i posmatrač već kao aktivni učesnik. Fotografisanje unutar gužve aktuelnog trenutka, bilo da se radi o rok koncertima osamdesetih ili političkim protestima devedesetih, osposobilo je Matićevu da na autentičan način prenese dramatiku događaja i psihologiju pojedinca, ali i da istovremeno poetiku prilagodi tada savremenim kretanjima u fotografiji i umetnosti.
Izložba „Iskustvo u gužvi“ prezentuje autorkino ostvarenje u preko pet stotina fotografija i materijala druge prirode (arhiva, dokumentacija, foto-eseji).
Izložba u CGU Miodrag Dado Đurić biće nešto drugačije struktuirana, ali sa istovetnim već utvrđenim konceptualnim celinama kao u MSUB:
- Prve autorske izložbe i radovi realizovani u mediju fotografije
- Fotografije rok koncerata i protagonista novog talasa zajedno sa akterima likovne scene nastale osamdesetih godina u čijem je središtu bio Studentski kulturni centar u Beogradu (rok fotografija, način života aktera rok i umetničke scene, dizajn omota muzičkih albuma)
- Portreti (umetnici, reditelji, pisci, političari i dr.)
- 10 godina protiv (fotografije sa političkih skupova, manifestacija i protesta u Beogradu 1990–2000)
- Umetnički projekti (projekti Moravice, Matrilinearno ogledalo, Memorabilije, Portreti sa prijateljicama, Ožiljci).
Goranka Matić svojevrsna je hroničarka zbivanja na umetničkoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj sceni ove zemlje. Njena izložba u Muzeju savremene umetnosti protekla je veoma uspešno upravo zbog toga što se mogla interpretirati nezavisno od autorstva i tretirati kao problemska izložba koja omogućuje uvid u društvene i kulturne okolnosti nekadašnje države Jugoslavije, Srbije i Beograda, od početka osamdesetih godina pa do početka dvehiljaditih. Osim toga, izložba „Iskustvo u gužvi” posredno teži da ukaže i na dinamične i mnogostruke pozicije i uloge medija fotografije.
Izložbu prati katalog originalno štampan za retrospektivnu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
lj.z.