ZLATNE GODINE #37: Liz Phair & Björk
U okviru ciklusa „Zlatne godine“, u četvrtak, 2. novembra u 18 sati u Tribinskoj sali Doma omladine Beograda biće predstavljene ploče Liz Phair i Björk.
Predstavljamo neke od najvažnijih stranica i najboljih albuma popularne muzičke istorije! Pre oko trideset godina pojavila su se dve izuzetne debi ploče koje su predvidele kako će jednom izgledati – biti žensko u 21. veku: Liz Phair “Exile in Guyville” (1993) i Björk “Debut” (1993).
Ploče donose: Žikica Simić i Dragan Ambrozić
Liz Phair “Exile in Guyville” (1993)
Alternativni rok je kao revolucija uneo mnoge nove vrednosti u okvire tradicionalne američke kulture. Ipak, priroda muzičkog biznisa, uglavnog naseljenog muškarcima, nije dopuštala da se previše iskače iz zadatih okvira kad su u pitanju žene. Bez obzira na oslobodilačko nasleđe hipija i pankera, one su uglavnom bile članovi bendova, da bi tek sa početkom devedesetih došlo do nezaustavljive plime značajnih autorki, koja se nije zaustavila do danas. Ponikla na čikaškoj sceni, Liz Phair je svojim debijem “Exile in Guyville” postavila standard za sve koji će kasnije doći. Pesma po pesma, to je odgovor na čuveni album The Rolling Stonesa “Exile on Main Street”, i neka vrsta dnevnika mlade žene iz sveta kojim vladaju muškarci. Ali veliki simbolični značaj ove odlične ploče jeste u tome što je pre svih pokazala da dame smeju i umeju.
Björk “Debut” (1993)
Prvi album Björk Guðmundsdóttir bio je jedna od najboljih pop ploča godine 1993, sa mnoštvom neočekivanih hitova, koji su oduševljavali originalnošću. Najavio je ne samo jednu veliku karijeru, nego i rađanje nove sorte umetnica čija autorska muzika ukršta razne žanrove, od plesne elektronike, preko džeza i trip hopa do alternativnog roka. Zapravo, Björk je kroz sebe izrazila novi ženski senzibilitet, koji je zgrabio apsolutnu slobodu sa obe ruke, podrazumevajući da smeš da radiš sa sobom šta god poželiš, dok god ne povređuješ nekog drugog. I Björk je bila sve što je poželela, muzički i privatno. Daleko od uobičajenih patrijarhalnih okova i konzervativnih koncepata karijere, ona je istog časa postala simbol nove feminine osvešćenosti, hrabrosti da se sve proba, a ipak ostane svoj, i pre svega – izuzetna, nekovencionalna umetnička ličnost koja je obeležila poslednjih 30 godina u popularnoj muzici svojim postignućima.
lj.z.