Izložba „Veterani srpske animacije“ u Maloj galeriji ULUPUDS
Izložba „Veterani srpske animacije“ Snežane Trstenjak biće otvorena u Maloj galeriji ULUPUDS od 6. do 11. septembra.
Živimo u zvezdanom dobu srpske animacije. Vreme je da njeno stoleće obeležimo sledeće dve godine, a počinjemo sa Izložbom autora doktora Umetnosti Snežana Vasilijana Trstenjak
VETERANI SRPSKE ANIMACIJE
Ako izuzmemo fenomen filmova od papira i filmova drugim sredstvima , kao i rad za strane produkcije, simbolički početak srpske profesionalne animacije možemo smestiti u Beograd, u delovanje pomenutog pionira srpskog filma, Slavka Jovanovića.
Po literaturi, Jovanović je 1923. uradio animaciju za uvodnu špicu ambicioznog igranog filma Hajduk Stanko , u tehnici lutka filma, sa visokim rezultatima, po svedočenju savremenika. Na žalost, film nije snimljen do kraja, ali je kulturno zanimljivo da je u pitanju motiv romana Janka Veselinovića (posvećenog Tesli), kojim je počela moderna srpska kultura (1894), štiva koje postalo prvi moderni grafički roman, strip temeljen na srpskoj kulturi (Lobačev, 1935), a koji je nastavio da bude kulturni marker našeg identiteta sve do našeg doba (veličanstvene vizije Rade Tovladijca). I u animaciji, dakle postoji pun idejno-personalni kontinuitet srpske kulture, baš kao i u slučaju srpskog dokumentarnog i igranog filma ili stripa.
Ovo znači da se u periodu 2023-2025. nalazimo u godišnjici od punog stoleća srpske profesionalne animacije, računavši od Jovanovićeve animirane umetničke najave, navodi Zoran Stefanović.
Povodom 100 godina animacije u SRBIJI , TREĆA PO REDU IZLOŽBA, 2023 godine, odvijaće se u Beogradu u Mala Galerija ULUPUDS-a Uzun Mirkova 12, a zatim i ČETVRTA na Međunarodnom festivalu autorskog filma u Sremskim Karlovcima.
Ovim projektom želimo da utičemo na razvoj svesti o kulturnom razvoju u oblasti filma i animacije, pružamo neophodan materijal, kako bi se podaci i građa uključili u strategiju kinematografije, koja se kreira za naredni period.
Koncept projekta je da se svake godine predstavi producent animiranih filmova i autori tih filmova.
Kako bi se doživeo ceo proces nastanka animiranog dela, izloženi su crteži iz filmova, makete za bojenje, i način planiranja kadrova likova u animiranom filmu Zorane Keser, Milana Marića, Dragana Ristića i Zorana Tucića i Alekse Gajića Gordane Goce Vitomirov, Mirjane Mićanović Tičerić i Snežane Trstenjak.
Na trećoj i četvrtoj, predstavićemo produkciju CENTAR GRUP-a na čelu sa Vladanom Zdravkovićem, vizionarom i umetnikom koji je u Srbiju doneo duh novih tehnologija, kompjuterske animacije i multimedije. Multimedijalne publikacije su se pojavile u Srbiji već tokom devedesetih godina ubrzo posle njihovog pojavljivanja u svetu. Prve publikacije su objavljivane na flopi-diskovima i sadržale su jednostavnu grafiku i zvuk. Jugoslavija je u oblasti multimedije kvalitetom programa i dizajna interfejsa bila slobodno se može tvrditi vrh Evropske produkcije. Broj multimedijalnih izdanja nije bio na nivou razvijenih zemalja Zapadne Evrope, ali je daleko premašivao broj izdanja susednih zemalja. U Jugoslaviji je prvi CD ROM izdat više nego godinu dana pre Hrvatske ili Grčke, dok je razlika u kvalitetu prvih godina bila evidentna u svakom pogledu. Zanimljivo je da je u oblasti kulture, jugoslovenska produkcija bila najbrojnija. U procentualnom učešću multimedijalnih publikacija sa kulturnim sadržajem Jugoslavija je dugo godina u svetskom vrhu. Prvi multimedijalni CD ROM Pavaroti izdat je 1994 godine u koprodukciji Centar Group-a i Narodne Knjige.
lj.z.